NTT INDYCAR SERIES | RD. 1
INFÖR: Genesys 300, Texas Motor Speedway
I spåren av den globala coronapandemin har all idrott lagts på is – fram till nu. Ironiskt nog är det i mörkret som ljusningen sker för Felix Rosenqvist när NTT INDYCAR SERIES nu äntligen inleds i spektakulärt format natten mot söndag svensk tid – under strålkastarnas sken i över 350 km/h.
Snart har tre månader passerat sedan den ursprungligt inplanerade IndyCar-premiären i St. Petersburg hastigt fick ställas in när COVID-19 lamslog världen i mitten av mars.
Sedan dess har den internationella racingcirkusen, liksom övriga delar av samhället, paralyserats av virusets effekter – även om virtuella tävlingar kunnat fylla åtminstone en del av tomrummet.
Lördagen den 6 juni, på självaste Sveriges nationaldag, blir IndyCar emellertid en av motorsportens första aktörer att återuppta tävlingsverksamheten – och man gör det med ett race som kommer att bjuda på gigantiska utmaningar.
Premiären sker nämligen på Texas Motor Speedway; en superspeedway-oval där snitthastigheten i förra årets kval översteg hisnande 354 km/h. Helgens premiärrace, som körs inför tomma läktare, äger dessutom rum efter mörkrets inbrott under strålkastarbelysning.
– Det här blir en av de största utmaningarna jag varit med om i min karriär, säger Felix Rosenqvist. Vi har inte kört en meter sedan försäsongstesterna i februari, och då regnade dessutom det mesta bort. Jag har kört totalt en och en halv dag under hela 2020, och inte varit på en oval sedan i augusti. Att inleda säsongen på en superspeedway som Texas Motor Speedway kommer att kräva stor respekt från oss förare. Jag hoppas att alla är smarta i det här racet.
De historiskt unika omständigheterna gör helgens premiär, formellt betitlad Genesys 300, ytterst komplex. För att minimera smittorisken har tävlingens tidsschema kraftigt komprimerats, och all körning äger rum på endast en dag. Det innebär att träning, kval och race körs med korta mellanrum och utan utrymme för misstag.
Racet i sig har dessutom kortats ned från ursprungliga 248 varv till 200 (300 miles/480 km).
– Allting är unikt den här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist. Dels får vi mindre körning totalt, men det är dessutom kortare mellan passen. Samtidigt har vi färre reservdelar och minimalt med personal med oss till banan. Det gäller verkligen att undvika incidenter under träning och kval. Det kommer vara stor press på alla i helgen, men det är en utmaning jag ser fram emot. Jag är väldigt sugen på att komma igång nu!
Ett av de stora samtalsämnena inför årets IndyCar-säsong är introduktionen av det nya säkerhetskonceptet aeroscreen – en ballistisk vindruta som spänner i en titanram runt cockpit. Syftet är att skydda föraren vid en eventuell kontakt med lösflygande föremål.
– Aeroscreen var något av det vi var mest nyfikna på inför St. Pete, och den känslan består inför Texas, avslutar Felix Rosenqvist. Den fungerade väldigt bra under försäsongen, men jag har själv aldrig testat den på en oval. Det blir intressant att se hur den extra vikten, som dessutom sitter ganska högt upp på bilen, kommer att påverka däckslitaget.
Årets IndyCar-säsong skulle från början ha utgjorts av 17 race, men kalendern har reviderats kraftigt i spåren av coronakrisen och utgörs nu i sin omarbetade version av totalt 14 lopp.
Fem av dessa ska köras på ovaler, inklusive det senarelagda Indy 500 den 23 augusti. Åtta äger rum på traditionella banor, medan antalet stadslopp går från fem till endast ett: den omplacerade finalen i St. Petersburg i oktober.
Efter helgens premiär väntar ett månadslångt uppehåll innan fältet återgrupperar på Indianapolis Motor Speedway för deltävling två den 4 juli.
Premiärracet på Texas Motor Speedway körs kl. 02.05 natten mot söndag svensk tid. Både träning, kval och race sänds live på Viasat Motor.
Felix Rosenqvist slutade 12:a i fjolårets race i Texas; ett resultat som den gången kompromissades av en drive-through-bestraffning för fortkörning i depån.
LÄS MER:
Felix topp 3 race i INDYCAR: #1
Felix topp 3 race i INDYCAR: #2
Felix topp 3 race i INDYCAR: #3
Svensk tid
Lördag 6 juni
Fri träning: 19.00-21.30
Kvalificering: 23.00-00.00
Race (200 varv): 02.05 (morgonen mot 7 juni)
Alla pass LIVE @ Viasat Motor/Viaplay
Lokal tid (US Central)
Lördag 6 juni
Fri träning: 12.00-2.30 pm
Kvalificering: 4.00-5.00 pm
Race (200 varv): 7.05 pm
Eventinfo Texas Motor Speedway
TYP: Oval (superspeedway)
LÄNGD: 1.44 miles / 2.32 km
POLE 2019: Takuma Sato
VINNARE 2019: Josef Newgarden
FRO 2019: 12:a