Felix får nöja sig med 11:e plats på gridden till helgens inledande F3-heat på Moscow Raceway efter ett märkligt tidskval på den ryska banan på fredagseftermiddagen.
Passet utvecklades på ett oväntat sätt redan från start, när majoriteten av fältet i jakt på fria varv gång på gång backade av på den långa raksträckan på väg mot sista kurvan. Taktiken innebar att ett flertal förare, inklusive Felix, hölls tillbaka när de vid upprepade tillfällen stötte på trafik i den sista sektorn. När alla hade rättat in sig i ledet hade mer än halva passet tagits i anspråk, och däcken hade förlorat sitt bästa grepp.
Mästerskapsledande Esteban Ocon var i princip ensam om att undslippa trafiken, och kunde följaktligen köra till sig pole position med en betryggande marginal på mer än sex tiondelar. Felix, på 11:e plats, var i sin tur ungefär en halv sekund långsammare än andraplacerade Jordan King.
Helgens första race körs i morgon förmiddag.
FELIX:
– Ett riktigt dåligt pass, för att summera det hela. Det var flera faktorer som bidrog till det här – inte minst det faktum att alla körde så långsamt under de första fem varven. Jag hamnade i trafik gång på gång, och när jag väl kunde börja ladda var däcken redan slut.
Tyvärr är det dock inte hela sanningen till det här resultatet. Med ett OK varv hade jag antagligen kunnat utmana om andraplatsen bakom Esteban (Ocon) – större än så är inte avståndet till Jordan (King) – men jag hade inte något som helst förtroende för bilen och det var omöjligt att köra konsekvent. Balansen skiftade från ett varv till ett annat, och från en kurva till nästa; en gång låste jag upp fram, och en kurva senare snurrade jag nästan när jag låste upp bak.
Det var extremt svårkört idag, och tyvärr påminde känslan i bilen om hur det var på Silverstone i våras. Potentialen finns sannolikt där innerst inne, men det är väldigt svårt att låsa upp den. Det är tufft, men vi ska gå igenom all data till i morgon och förhoppningsvis kan vi hitta en lösning till dess.
RESULTAT
Pos. | No | Driver | Laps | Time | Gap |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Esteban Ocon / FRA Prema Powerteam | 8 | 1:26.530 | |
2 | 5 | Jordan King / GBR Carlin | 10 | 1:27.149 | 00.619 |
3 | 31 | Tom Blomqvist / GBR Jagonya Ayam with Carlin | 9 | 1:27.341 | 00.811 |
4 | 30 | Max Verstappen / NED Van Amersfoort Racing | 11 | 1:27.361 | 00.831 |
5 | 3 | Lucas Auer / AUT kfzteile24 Mücke Motorsport | 10 | 1:27.422 | 00.892 |
6 | 28 | Jake Dennis / GBR Carlin | 10 | 1:27.496 | 00.966 |
7 | 25 | Antonio Fuoco / ITA Prema Powerteam | 10 | 1:27.516 | 00.986 |
8 | 15 | Jules Szymkowiak / NED Van Amersfoort Racing | 10 | 1:27.643 | 01.113 |
9 | 1 | Nicholas Latifi / CAN Prema Powerteam | 10 | 1:27.676 | 01.146 |
10 | 21 | Félix Serrallés / USA Team West-TecF3 | 11 | 1:27.684 | 01.154 |
11 | 27 | Felix Rosenqvist / SWE kfzteile24 Mücke Motorsport | 10 | 1:27.724 | 01.194 |
12 | 26 | Dennis van de Laar / NED Prema Powerteam | 10 | 1:27.819 | 01.289 |
13 | 16 | Gustavo Menezes / USA Van Amersfoort Racing | 10 | 1:27.929 | 01.399 |
14 | 4 | Roy Nissany / ISR kfzteile24 Mücke Motorsport | 11 | 1:28.039 | 01.509 |
15 | 19 | Antonio Giovinazzi / ITA Jagonya Ayam with Carlin | 11 | 1:28.052 | 01.522 |
16 | 18 | Tatiana Calderón / COL Jo Zeller Racing | 10 | 1:28.253 | 01.723 |
17 | 29 | Santino Ferrucci / USA Eurointernational | 9 | 1:28.498 | 01.968 |
18 | 20 | Sean Gelael / INA Jagonya Ayam with Carlin | 11 | 1:28.506 | 01.976 |
19 | 22 | Hector Hurst / GBR Team West-TecF3 | 10 | 1:28.791 | 02.261 |
20 | 8 | Michele Beretta / ITA Eurointernational | 11 | 1:29.103 | 02.573 |