Felix fick en stabil start på 2014 års upplaga av världsfinalen för Formel 3 i Macau när han höll sig undan problem och noterades för sjätte bästa tid i torsdagens inledande fria träning.
Passet försenades med nästan en timme på grund av en krasch i en föregående supportklass, men när bilarna väl gav sig ut på banan började fältet snabbt att tillryggalägga värdefulla varv runt den tekniska stadsbanan.
Anmärkningsvärt nog drabbades träningen bara av en enda rödflaggssituation, när Mitsunori Takaboshi kraschade sin B-Max Racing-bil vid Moorish Hill sex minuter innan slutet. Regerande FIA F3 European Championship-mästaren Esteban Ocon drogs också in i incidenten, och fick även han avsluta passet i förtid efter att ha kolliderat med Takaboshis bil och förstört sin främre hjulupphängning.
Träningen toppades av Felix teamkamrat i Mücke Motorsport, Lucas Auer, före Carlin-duon Antonio Giovinazzi och Tom Blomqvist. Fyra var Will Buller för Signature, femma Jordan King i ytterligare en Carlin-bil, och sexa alltså Felix – 0.6s bakom Auer.
Näst på tur under dagen står helgens första kval. Starttiden för passet är dock i nuläget obekräftad, efter att fortsatta incidenter på den oförlåtande stadsbanan bidragit till ett ytterligare förskjutet tidsschema.
[yes_list]
[/yes_list]
FELIX:
En helt OK inledning. De första passen i Macau handlar främst om att hitta en rytm som man känner sig bekväm med, och jag tycker att jag hittade en bra känsla mer eller mindre direkt. Bortsett från ett tillfälle i Lisboa – då jag var tvungen att köra rakt fram men lyckades undvika muren – gick det mesta smärtfritt och jag hade dessutom ett betydligt bättre varv på gång som förstördes av gulflagg. Det känns bra och jag ser fram emot det första kvalet senare idag.
RESULTAT