Felix Rosenqvist noterades för snabbaste varv och gick mot en kanonstart på IndyCar-säsongen 2020 när han slogs om segern i söndagsmorgonens premiär på Texas Motor Speedway – men tvingades till slut att bryta i en försmädlig incident endast tio varv från mål.
– En enorm besvikelse, säger Felix Rosenqvist. Vi hade fantastisk fart idag och det här hade kunnat bli hur bra som helst – nu blev det istället ingenting. Det är tufft att smälta.
Rosenqvist gjorde IndyCar-karriärens bästa kval på en oval så här långt när han placerade sig som nia på gridden till säsongsupptakten, och följde sedan upp med en än mer eftertrycklig insats i 190 av det 200 varv långa racet (som kördes under natten mot söndagen svensk tid).
Rosenqvist kunde, delvis hjälpt av tekniska problem för några av sina konkurrenter, omedelbart avancera till femte plats direkt på det första varvet, samtidigt som mörkret började falla över den strålkastarbelysta Texas Motor Speedway.
Därefter följde en gradvis, kontrollerad förflyttning mot täten, där den 28-årige Värnamo-sonen bland andra körde om två av seriens absolut största namn och ovalexperter – Indy 500-vinnaren Simon Pagenaud och regerande IndyCar-mästaren Josef Newgarden – på sin väg mot toppen.
I fri luft satte Rosenqvist sedan upp ett rasande tempo. Den NTT DATA-sponsrade svensken stängde snabbt igen en lucka på tio sekunder till ledande Chip Ganassi Racing-kollegan Scott Dixon, och noterades samtidigt för tävlingens absolut snabbaste varv på den ultrasnabba ovalen strax utanför Dallas.
Kampen om segern stod i loppets slutskede odiskutabelt mellan de båda Ganassi-förarna, och efter den sista omgången depåstopp ställdes allt på sin spets. Rosenqvist och Dixon återanslöt i intensiv trafik bland varvade bilar; och med bara tio varv kvar tog klappjakten slut. Rosenqvist förlorade kontrollen över bilen i samband med en varvning av kanadensaren James Hinchcliffe, kraschade in i muren, och tvingades under stor frustration att bryta sitt livs hittills bästa ovalrace.
– Jag har sällan varit så här besviken, men man måste helt enkelt lära sig av sina misstag och gå vidare, säger Rosenqvist. Vi hade en säker andraplats idag, minst. Jag kom ut på nya däck och bilarna runt omkring var så otroligt mycket långsammare. Jag var tvungen att ta vägen någonstans och valde att gå på yttern runt Hinchcliffe – men det är så dåligt grepp därute. Det var mitt beslut, och jag skulle uppenbarligen inte ha gjort det.
Dixon fortsatte mot en ohotad seger; den femfaldige IndyCar-mästarens fjärde på Texas Motor Speedway.
– Det var egentligen inte ett försök att gå för segern, utan det blev bara fel, avslutar Rosenqvist. Det var ett dåligt beslut i ett enda tillfälle under ett annars perfekt race, och det räcker. Det visar bara hur tufft IndyCar är. Jag är ledsen för teamets del – vi skulle ha haft en enkel dubbel idag – men samtidigt måste jag ta med mig känslan jag hade i bilen här i Texas. Jag känner att jag har tagit ett stort steg på ovalerna till i år, och det är väldigt lovande inför resten av säsongen.
Nästa IndyCar-race körs på road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway, där Felix Rosenqvist i fjol tog pole position, den 4 juli.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Genesys 300 | Texas Motor Speedway
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 200 varv
2: Simon Pagenaud (FRA), Penske, +4.410s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +5.806s
4: Zach Veach (USA), Andretti, +6.577s
5: Ed Carpenter, ECR, +6.948s
—
DNF: Felix Rosenqvist (SWE), Ganassi, +10 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 1/14 race
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 53 p.
2: Simon Pagenaud (FRA), Penske, 40 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 37 p.
4: Zach Veach (USA), Andretti, 33 p.
5: Ed Carpenter, ECR, 30 p.
—
20: Felix Rosenqvist (SWE), Ganassi, 10 p.