Felix Rosenqvist gick igenom en känslomässig berg-och-dalbana i säsongsfinalen för NTT INDYCAR SERIES när han från pole position var med och slogs om segern i Firestone Grand Prix of Monterey på Laguna Seca men till slut blev avkörd i sitt sista race för Arrow McLaren.
Rosenqvist, som kommer att lämna Arrow McLaren för att istället ansluta till Meyer Shank Racing nästa säsong, gjorde allt för att ge sitt nuvarande team ett lämpligt farväl när han slog till med pole position i ett rekordsnabbt kval på lördagen.
Rosenqvists varv i det avslutande Fast Six-segmentet, 1m06.641s, var nästan fem sekunder snabbare än fjolårets pole-tid på Laguna Seca – ett resultat av en nyasfalterad bana som genererade nya, extrema nivåer av grepp.
– Det kändes helt fantastiskt att få avsluta med pole position i mitt sista kval med teamet, säger Felix Rosenqvist. Det var ett av de bästa varven i min karriär. Det var verkligen på gränsen, men otroligt tillfredsställande på den nya asfalten med så mycket grepp. Vi visade vad vi går för när det klaffar.
Från årets andra – och INDYCAR-karriärens totalt femte – pole position var det också Rosenqvist som tog hand om ledningen i starten av det 95 varv långa finalracet på söndagskvällen svensk tid.
Smålänningen passerades förvisso bryskt av redan klare mästaren Alex Palou en bit in i loppet, men låg på en stabil andraplats när tävlingen hade stabiliserats.
Dessvärre drabbades dock Rosenqvist ännu en gång av den förbannelse som förföljt honom under sejouren hos Arrow McLaren. Efter att ha gjort sitt första depåstopp återanslöt Rosenqvist mitt i fältet, strax före landsmannen Marcus Ericsson – som på det 29:e varvet körde in i Rosenqvist bakifrån i den tvära Andretti-hårnålen.
Båda svenskarna snurrade, Rosenqvist fick punktering och blev stående i sandfållan, och dagen var förstörd. Ericsson bestraffades senare för kollisionen.
Rosenqvist kunde förvisso ta sig tillbaka upp på banan igen, men nu två varv efter och utan någon som helst chans på ett framskjutet resultat. Istället för att slåss om segern klassificerades han till slut som 19:e man i sitt sista lopp som Arrow McLaren-chaufför.
– Vilken dag, summerar Felix Rosenqvist. Det var verkligen en berg-och-dalbana i mitt sista race för Arrow McLaren. Vi startade på pole med en grym bil och en bra inledning på racet. Sedan körde Marcus in i mig, och där var dagen över. Vi kämpade på för att fullfölja loppet, men det var extremt surt med tanke på potentialen vi hade idag.
Felix Rosenqvist slutar 12:a totalt i NTT INDYCAR SERIES efter en säsong kantad av både högt och lågt. Bland höjdpunkterna märks två pallplatser, två pole positions (tangerat flest av alla under 2023) och ett snabbaste varv. Rosenqvist ledde också kronjuvelen Indy 500 i 33 varv efter att ha kvalat in i första startled till det klassiska ovalloppet.
– På det stora hela har det inte varit den säsong jag hade hoppats på, men jag är stolt över att vi ändå fått till två poles och två pallplatser trots allt som hänt,avslutar Rosenqvist. Farten har funnits där i princip hela tiden, vilket vi bevisade igen här på Laguna Seca, men det har varit många andra omständigheter som hindrat oss från att nå våra mål – också som här idag.
– Jag är ändå väldigt tacksam över min tid här hos Arrow McLaren, och jag lämnar med huvudet högt. Stort tack till hela teamet, och särskilt gänget på bil #6. Nu väntar ett nytt kapitel för mig; jag längtar redan till nästa säsong!
Felix Rosenqvist presenterade sina planer för säsongen 2024 tidigare den här veckan och kommer alltså att inleda en ny fas i INDYCAR-karriären nästa år när han ansluter till Meyer Shank Racing.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 17
Firestone Grand Prix of Monterey
Laguna Seca (USA)
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 95 varv
2: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +7.318s
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, +10.611s
4: Will Power (AUS), Penske, +14.666s
5: Callum Ilott (GBR), Juncos, +21.128s
—
19: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, +2 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 17/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 656 p.
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 578 p.
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 488 p.
4: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, 484 p.
5: Josef Newgarden (USA), Penske, 479 p.
—
12: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, 324 p.