NTT INDYCAR SERIES | RD. 2
INFÖR: GMR GRAND PRIX, INDIANAPOLIS MOTOR SPEEDWAY (USA)
Från ett rekordlångt uppehåll till en tävlingsfrekvens av historisk intensitet – säsongen 2020 är som ingen annan. Felix Rosenqvist och NTT INDYCAR SERIES står på tröskeln till den mest fullspäckade delen av årets mästerskap, med hela fem race inom loppet av bara två veckor.
Efter smygstarten i Texas för en månad sedan, där Rosenqvist låg tvåa när han tvingades bryta efter en krasch i samband med en varvning, väntar nu ett betydligt mer fullmatat schema utan chans till kontemplation. Faktum är att en dryg tredjedel av säsongens alla race kommer att avverkas mellan den 4-18 juli.
Bakgrunden till det rekordintensiva programmet är förstås effekterna av coronapandemin, som tvingat fram otaliga kalenderkorrigeringar i INDYCARs ambition att trots allt genomföra så många lopp som möjligt.
Först ut är GMR Grand Prix på road course-varianten av Indianapolis Motor Speedway nu till helgen; säsongens första tävling på en traditionell bana, och en plats förknippad med ljusa minnen för Felix Rosenqvist – som körde till sig IndyCar-karriärens första pole position just här för ett drygt år sedan.
– Jag tror att vi alla ser fram emot att dra igång igen, och med fem race på 15 dagar står vi inför någon form av rekord, säger Felix Rosenqvist. Efter premiären i Texas är alla mer uppe i varv och det är inte samma nervositet. Samtidigt är det här första loppet på en road course sedan Laguna Seca i september, så det blir spännande att se hur alla står sig. Den här typen av bana brukar vara mer talande för hur säsongen faktiskt kommer att se ut, så jag hoppas att vi får ett bra besked i helgen.
Rosenqvist tog starten från pole i fjolårets race på IMS road course och ledde sedan i 15 varv, innan en kombination av faktorer – inte minst en regnskur – förpassade honom till en slutlig åttondeplats i mål.
Efter helgens tävling i Indianapolis väntar dubbla race på Road America i nästa vecka (11-12 juli). Därefter följer ytterligare en dubbelhelg, med två race på Iowa Speedway-ovalen den 17-18 juli.
Ett riktigt mastodontprogram alltså, som dock underlättas något av att det inleds i just Indianapolis där både Rosenqvist och hans team Chip Ganassi Racing – liksom INDYCAR-serien själv – är baserade.
– Med tanke på allt som händer just nu känns det bra att köra i Indianapolis den här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist. Det blir lättare för alla involverade eftersom de flesta av oss faktiskt bor här. Jag känner att jag har lite ouppklarade affärer i det här racet efter det som hände i fjol. Bilen var kanon i kvalet men jag lyckades inte få till ett bra lopp, så det är målsättningen i helgen. Jag är verkligen sugen på att komma igång!
GMR Grand Prix inleds med fri träning och kval i morgon fredag. Racet körs sedan över 80 varv med start kl. 18.00 svensk tid på lördag – sammanfallande med den amerikanska nationaldagen 4th of July.
Tidsschema GMR Grand Prix
Svensk tid
Fredag 3 juli
Fri träning: 17.30-19.00
Kvalificering: 22.30-00.00
Lördag 4 juli
Warm-up: 15.00-15.30
Race (80 varv): 18.00
Kval+race LIVE @ Viasat Motor/Viaplay
Lokal tid (US Eastern)
Fredag 3 juli
Fri träning: 11:30 am – 1:00 pm
Kvalificering: 4:30-6:00 pm
Lördag 4 juli
Warm-up: 9:00-9:30 am
Race (80 varv): 12:00-2:00 pm
Eventinfo Indianapolis Motor Speedway
TYP: Traditionell bana
LÄNGD: 2.43 miles / 3.925 km
POLE 2019: F.Rosenqvist
VINNARE 2019: S.Pagenaud
FRO 2019: 8:a