Felix Rosenqvist har kört hem Meyer Shank Racing-stallets bästa slutplacering någonsin i NTT INDYCAR SERIES, trots att en däckexplosion tvingade honom att bryta helgens final på Nashville Superspeedway och satte typisk punkt för en säsong präglad av bra fart men också en hel del oflyt.
Rosenqvist gjorde sin vana trogen ett starkt kval när han slog till med tredje plats på gridden inför söndagens säsongsfinal, trots att han missade majoriteten av den föregående träningen på grund av ett mekaniskt problem. Väl i racet behöll han sedan sin placering som trea – hack i häl på ledarna – genom den första stinten.
Dagen skulle dock få ett abrupt slut på det 56:e av loppets 206 varv när Rosenqvist, strax före sitt första depåstopp, råkade ut för ett däckhaveri som i hög fart förpassade smålänningens Meyer Shank Racing-bil in i muren och ut ur tävlingen på den snabba Nashville-ovalen.
– Ett tråkigt avslut på säsongen så klart, och det är aldrig kul när man råkar ut för något sådant, säger Felix Rosenqvist. Allt kändes bra, men plötsligt bara small det till och jag blev en passagerare in i muren. Det var ännu en sak som varken jag eller teamet kunde förutse eller påverka. Jag lider med teamet. De har gjort ett bra jobb hela helgen, och hela säsongen. Det här summerar egentligen vårt år; snabba, men dåligt betalt för farten.
Trots besvikelsen i finalen har Rosenqvists första säsong med Meyer Shank Racing varit övervägande positiv och ingjutit mycket hopp inför framtiden.
32-åringen har bland annat givit det Ohio-baserade teamet deras allra första pole position i INDYCAR (i Long Beach), och tog sig också upp på pallen i INDYCAR:s stora $1 Million Challenge i början av säsongen. På CV:t för 2024 finns ytterligare sex topp tio-resultat samt hela åtta kval i topp fem.
Rosenqvist slutar 12:a totalt i årets INDYCAR-mästerskap, vilket är Meyer Shank Racings bästa slutplacering någonsin.
Rosenqvist blir också bäste svensk i tabellen.
– Jag har verkligen haft kul i år, avslutar Felix Rosenqvist. Stort tack till hela Meyer Shank Racing, och särskilt till gänget på min bil #60. Sett till vårt utgångsläge har det varit en väldigt lovande säsong, och det här är bara början. Vi har lagt grunden och kommer att komma tillbaka starkare nästa år.
– Nu ser jag fram emot att komma hem till Sverige och gifta mig om några dagar, ta lite ledigt, och sedan ladda om inför 2025. Det är en spännande tid i mitt liv just nu, och jag känner mig redan taggad på allt som väntar, nästa säsong och bortom det.
2024 markerade Felix Rosenqvists sjätte säsong i NTT INDYCAR SERIES, USA:s främsta formelbilsmästerskap. Årets titel gick till spanjoren Alex Palou.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 17
Big Machine Music City Grand Prix
Nashville Superspeedway (USA)
1: Colton Herta (USA), Andretti, 206 varv
2: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, +1.810s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +1.961s
4: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, +4.717s
5: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +7.783s
—
DNF: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +151 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 17/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 544 p.
2: Colton Herta (USA), Andretti, 513 p.
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 505 p.
4: Will Power (AUS), Penske, 498 p.
5: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, 460 p.
—
12: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 306 p.