Felix avancerade tre placeringar i förhållande till sin ursprungliga startposition och tog målflagg som femma i helgens inledande race för F3-EM på Hockenheim.
Efter ett stökigt öppningsvarv – som bland annat inkluderade en kollision mellan Max Verstappen och Nicholas Latifi i Spitzkehre-hårnålen – återfanns Felix på femte plats. Säkerhetsbilen kallades ut för att återställa ordningen, och när tävlingen återupptogs hamnade Felix direkt under intensiv press från Tom Blomqvist (Carlin) – som kunde ta sig förbi när Felix tappade spåret på grund av en upplåsning in i Kurva 2 ett par varv senare.
Därefter fortsatte Felix att lida av upplåsningsbekymmer – och aggressiv understyrning – under resten av loppet. Han kunde dock hålla sjundeplacerade Mitch Gilbert bakom sig, och fick så småningom femteplatsen till skänks när Esteban Ocon föll tillbaka genom fältet med tekniska problem precis innan målflaggan föll.
Segern gick till Felix teamkamrat i Mücke Motorsport, Lucas Auer, som utnyttjade pole position på bästa tänkbara sätt och körde hem sin första seger för säsongen.
Nästa hållpunkt på agendan är helgens andra tidskval, som avgör startuppställningen till morgondagens två avslutande race. Kvalet drar igång kl. 15.40.
FELIX:
– Att bli femma från åttonde plats på gridden är OK, men det här var inget bra race för mig. Av någon anledning förändrades balansen i bilen kraftigt från igår, och jag hade stora problem med understyrning och upplåsningar. Bilen var väldigt svårkörd. Jag fick använda större rattutslag än vanligt, och mer än vad man egentligen ska behöva göra, och ändå var det svårt att komma runt flera av kurvorna. Vi måste analysera varför det blev som det blev, och varför Lucas set-up verkar fungera bättre. Han gjorde ett bra jobb idag och potentialen finns där på vår sida av garaget också; det gäller bara att hitta nyckeln som låser upp den.
RESULTAT
Pos. | No | Driver | Laps | Time | Gap |
---|---|---|---|---|---|
1 | 3 | Lucas Auer / AUT kfzteile24 Mücke Motorsport | 22 | 35:03.745 | |
2 | 6 | Edward Jones / Carlin | 22 | 35:10.865 | 7.120 |
3 | 5 | Jordan King / GBR Carlin | 22 | 35:15.370 | 11.625 |
4 | 31 | Tom Blomqvist / GBR Jagonya Ayam with Carlin | 22 | 35:20.918 | 17.173 |
5 | 27 | Felix Rosenqvist / SWE kfzteile24 Mücke Motorsport | 22 | 35:23.738 | 19.993 |
6 | 9 | Mitchell Gilbert / AUS Fortec Motorsports | 22 | 35:24.801 | 21.056 |
7 | 28 | Jake Dennis / GBR Carlin | 22 | 35:25.887 | 22.142 |
8 | 21 | Félix Serrallés / USA Team West-TecF3 | 22 | 35:27.011 | 23.266 |
9 | 2 | Esteban Ocon / FRA Prema Powerteam | 22 | 35:27.476 | 23.731 |
10 | 11 | Richard Goddard / GBR ThreeBond with T-Sport | 22 | 35:29.155 | 25.410 |
11 | 25 | Antonio Fuoco / ITA Prema Powerteam | 22 | 35:33.217 | 29.472 |
12 | 14 | Felipe Guimaraes / BRA Double R Racing | 22 | 35:36.245 | 32.500 |
13 | 20 | Sean Gelael / INA Jagonya Ayam with Carlin | 22 | 35:41.434 | 37.689 |
14 | 17 | Sandro Zeller / SUI Jo Zeller Racing | 22 | 35:54.402 | 50.657 |
15 | 22 | Hector Hurst / GBR Team West-TecF3 | 22 | 35:55.329 | 51.584 |
16 | 12 | Alexander Toril / ESP ThreeBond with T-Sport | 22 | 35:59.702 | 55.957 |
17 | 8 | Michele Beretta / ITA Eurointernational | 22 | 36:02.208 | 58.463 |
18 | 18 | Tatiana Calderón / COL Jo Zeller Racing | 22 | 36:03.753 | +1:00.008 |
19 | 26 | Dennis van de Laar / NED Prema Powerteam | 21 | 34:09.420 | 1L |
20 | 10 | John Bryant-Meisner / SWE Fortec Motorsports | 21 | 35:34.528 | 1L |
NOT CLASSIFIED | |||||
– | 1 | Nicholas Latifi / COD Prema Powerteam | 18 | 30:09.780 | 4L |
– | 16 | Gustavo Menezes / USA Van Amersfoort Racing | 14 | 23:32.763 | 8L |
– | 30 | Max Verstappen / NED Van Amersfoort Racing | 6 | 11:09.317 | 16L |
– | 15 | Jules Szymkowiak / NED Van Amersfoort Racing | 6 | 11:18.815 | 16L |
– | 19 | Antonio Giovinazzi / ITA Jagonya Ayam with Carlin | 0 | 00.000 | 22L |
– | 4 | Roy Nissany / ISR kfzteile24 Mücke Motorsport | 0 | 00.000 | 22L |
– | 7 | Riccardo Agostini / ITA Eurointernational | 0 | 00.000 | 22L |