NTT INDYCAR SERIES | RD. 5&6
INFÖR: IOWA 250s, IOWA SPEEDWAY (USA)
För bara några dagar sedan tog Felix Rosenqvist en historisk första seger i NTT INDYCAR SERIES och blev den blott andre svensken genom tiderna att vinna ett race på toppnivån av amerikansk formelbilsracing. Det har varit en intensiv tid sedan dess – och redan till helgen är Värnamo-sonen tillbaka i sittbrunnen.
Segern på Road America i söndags har gjort Rosenqvist till hett villebråd, både på och utanför banan. Nu är det dock dags att blicka framåt mot nästa uppgift i den NTT DATA-sponsrade Chip Ganassi Racing-bilen: Iowa 250s, ytterligare en dubbeltävling med två race på säsongens kortaste och mest intensiva bana.
– Det har varit fantastiskt att se intresset kring min seger i söndags, och jag vill verkligen passa på att tacka för alla gratulationer, säger Felix Rosenqvist. Det var en viktig pusselbit i min karriär och jag tror att det kommer hjälpa mig köra lite mer avslappnat framöver. Iowa Speedway är en riktigt rolig bana, definitivt en av mina favoritovaler. Varvet är bara 17 sekunder långt, du har bilar omkring dig precis hela tiden, och det är riktigt bra racing. Jag ser fram emot att se hur vi står oss där.
Rosenqvist avancerade i och med sin seger i söndags till åttonde plats totalt i NTT INDYCAR SERIES. 28-åringen var också på väg mot minst en andraplats i säsongens första race på ovalen i Texas när han kraschade med tio varv kvar och förlorade en stor mängd till synes säkra poäng.
– Vi var väldigt snabba på den förra ovalen i Texas och jag känner verkligen att jag har tagit ett steg på ovalerna i år, avrundar Felix Rosenqvist. Det var något jag fokuserade mycket på under vintern. Iowa är en helt annan typ av bana än Texas – en kortoval istället för en superspeedway – men jag hoppas att känslan infinner sig även där. Det är en intensiv helg med två race, så det är bara att köra!
Båda helgens två race körs över 250 varv (därav evenemangsnamnet, Iowa 250s), vilket motsvarar en distans på 35 mil. Tävlingarna inleds med 90 minuters fri träning på fredag kväll svensk tid.
Endast ett tidskval ska köras. Det gäller att sätta två snabba varv, där det första ligger till grund för gridden till Race 1 och det andra avgör startuppställningen till Race 2.
Race 1 körs kl. 03.15 svensk tid natten mot lördag, och Race 2 kl. 02.45 natten mot söndag.
Tidsschema Iowa 250s
Svensk tid
Fredag 17 juli
Fri träning 1: 20.00-21.30
Kvalificering: 23.30-00.30
Race 1 (250 varv): 03.15 – natten mot lördag
Lördag 18 juli
Fri träning 2: 21.30-22.30
Race 2 (250 varv): 02.45 – natten mot söndag
Kval+race LIVE @ V Sport Motor/Viaplay
Lokal tid (US Eastern)
Fredag 17 juli
Fri träning 1: 2:00-3:30 pm
Kvalificering: 5:30-6:30 pm
Race 1 (250 varv): 9:15 pm
Lördag 18 juli
Fri träning 2: 3:30-4:30 pm
Race 2 (250 varv): 8:45 pm
Mästerskapet Efter 4/14 race
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 173 p.
2: Colton Herta (USA), Andretti, 119 p.
3: Simon Pagenaud (FRA), Penske, 110 p.
4: Pato O’Ward (MEX), McLaren SP, 110 p.
5: Josef Newgarden (USA), Penske, 106 p.
—
8: Felix Rosenqvist (SWE), Ganassi, 88 p.
Eventinfo Iowa Speedway
TYP: Oval
LÄNGD: 0.894 miles / 1.4 km
POLE 2019: S. Pagenaud
VINNARE 2019: J. Newgarden
FRO 2019: 14:e
TV: V Sport Motor och Viaplay sänder kval och race LIVE
LIVE TIMING: IndyCar-appen och racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Ladda ner här