Felix Rosenqvist fanns med i pall- och segerdiskussionen i båda helgens två INDYCAR-race på Texas Motor Speedway, men föll tillbaka i ett plågsamt antiklimax två dagar i rad.
Rosenqvist hade en bra känsla inför årets första ovaltävling efter lovande besked under försäsongen, och visade att förhoppningarna var välgrundade när han två gånger om slog sig fram kraftigt genom fältet och blandade sig i den yttersta tätstriden.
Rosenqvist tvingades gå en lång väg från 18:e respektive 17:e plats i fältet i helgens två race – ett resultat av att det inplanerade kvalet fick ställas in på grund av regn, och att startuppställningen istället baserades på läget i mästerskapstabellen.
Trots det tuffa utgångsläget, på en bana ökänt svår att köra om på, navigerade Rosenqvist effektivt sin Arrow McLaren SP-bil mot täten i båda racen.
I Race 1 – officiellt betitlat Genesys 300 – hade Värnamo-föraren jobbat sig fram hela vägen till andra plats, tätt bakom ledande Scott Dixon (som sedan också vann loppet), när saker och ting emellertid tog en frustrerande vändning i det sista, avgörande depåstoppet.
Rosenqvist kom lite för djupt in i sin depåbox (platsen där tankning och däckbyte utförs), vilket kostade tid, och tvingades sedan som salt i såren väja ut på gräset när landsmannen Marcus Ericsson tappade ett hjul precis framför.
Depåstrulet raserade racet, och Rosenqvist föll till en slutlig 13:e plats vid målflagg.
– Vi hade ett jättebra slagläge i det första racet, säger Felix Rosenqvist. Vi hade en bra strategi och tog oss upp hela vägen från 18:e till andra plats, vilket var fantastiskt. Vi var snabbast på banan i mitten av loppet, så det var otroligt tråkigt att det gick som det gick i det där sista depåstoppet. Jag tror att vi hade kunnat slåss om segern.
I det distansmässigt något längre Race 2 – Xpel 375 – var Rosenqvist på väg mot en snabb revansch. Svensken hade på nytt jobbat sig fram till tätklungan när han återigen hamnade i problem i det sista planerade stoppet. Denna gång var det höger bakhjul som lossnade på väg ut ur depån, och dagen var förstörd.
– Bilen var otroligt snabb i helgen, summerar Rosenqvist. Det finns mycket positivt, men just nu är det svårt att ta in det. Jag hade två klara chanser på pallen, och kanske ännu mer, den här helgen och vi fick inte med oss någonting.
Istället levererade teamkamraten Pato O’Ward (MEX) den första INDYCAR-segern för Arrow McLaren SP.
– Stort grattis till Pato för segern; det var viktigt för teamet, avrundar Rosenqvist. Jag vet hur stort det är att ta sin första INDYCAR-seger, och han förtjänar det. För vår del på bil #7 är det bara att skaka av sig det här och komma tillbaka starkare i Indianapolis.
Nästa INDYCAR-tävling är GMR Grand Prix, på road course-varianten av Indianapolis Motor Speedway, den 14-15 maj.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3&4
Texas Motor Speedway (USA)
Race 1 (Genesys 300)
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 212 varv
2: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +0.264s
3: Pato O’Ward (MEX), AMSP, +1.780s
4: Alex Palou (ESP), Ganassi, +2.856s
5: Graham Rahal (USA), Rahal, +6.604s
—
13: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, +12.947s
Race 2 (Xpel 375)
1: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 248 varv
2: Josef Newgarden (USA), Penske, +1.244s
3: Graham Rahal (USA), Rahal, +5.644s
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +6.038s
5: Colton Herta (USA), Andretti, +6.378s
—
16: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, +2 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 4/17 race
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 153 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 131 p.
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, 127 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 116 p.
5: Graham Rahal (USA), RLL, 107 p.
—
16: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, 58 p.