Felix Rosenqvist fick med sig både högt och lågt från säsongens andra IndyCar-deltävling på Circuit of the Americas (COTA) i Austin, USA, där han dels eftertryckligt noterade helgens absolut snabbaste varv men också genomled ett motigt race.
Rosenqvist fortsatte initialt där han slutade i premiären i St. Petersburg för två veckor sedan, och höll sig genomgående långt fram i resultatlistan även på COTA. Den 27-årige Chip Ganassi Racing-föraren noterades för näst snabbaste träningstid runt den toppmoderna F1-banan – men det var i lördagens kval som han på allvar släppte loss sin fulla potential.
Rosenqvist avancerade enkelt från det inledande gruppsegmentet, och i kvalets andra omgång – dit de 12 snabbaste går vidare – levererade han ett varv som temporärt försatte depån i en smärre chock.
Med tiden 1m45.454s tog han ett järngrepp om förstaplatsen, en halv sekund före närmaste konkurrent, och noterade ett varv som kom att stå sig som det snabbaste någonsin i en IndyCar-bil runt Circuit of the Americas.
– Det var ett av de bästa varven jag gjort i mitt liv, säger Felix Rosenqvist. Det är aldrig perfekt, men det var så nära man kan komma. Det var ett otroligt bra kvitto på att farten verkligen finns där; det är trots allt ingen som har kört fortare här.
I kvalets avslutande segment – Fast Six – lyckades Rosenqvist dock inte reprisera sitt fantomvarv från den föregående omgången, men en femteplats på gridden (strax före teamkamraten Scott Dixon) gav honom ändå ett bra utgångsläge inför söndagens race.
Väl där gick det emellertid tyngre för Rosenqvist och Chip Ganassi Racing. Rosenqvist tappade tid under en tuff inledande halva av racet, och när han sedan kraschade in i muren efter närkontakt med kanadensaren James Hinchcliffe var dagen definitivt förstörd.
Rosenqvist kunde förvisso ta sig tillbaka till depån och återupptog senare racet, men var då fem varv efter täten och klassificerades till slut på 23:e plats.
– Ett tufft race som vi får sätta oss ner och gå igenom, kommenterar Rosenqvist. Vi hade stora problem på den andra uppsättningen mjuka däck, men när vi blev av med dem fungerade bilen bättre. Då låg jag istället fast i trafik och förlorade mer mark där. Dessutom snurrade jag en gång, vilket inte direkt hjälpte.
Incidenten med Hinchcliffe inträffade på det 44:e varvet av 60, och ägde rum i den snabba näst sista kurvan precis före depån.
– Jag var på utsidan av Hinchcliffe och tycker att jag gav honom plats,avslutar Rosenqvist. Jag antar att det är sådant som händer. Det här har varit en väldigt positiv helg på de allra flesta sätt, med bra fart på både träning och kval men ett lite sämre race. Jag tror dock att det är kopplat ganska hårt till karaktären av just den här banan och hur däcken fungerade just här. Vi kommer att analysera allt som hänt och jag ser redan fram emot nästa race om två veckor!
Rosenqvists krasch tvingade fram racets enda säkerhetsbilsperiod, vilket i sin tur öppnade upp för 18-årige Colton Herta att överta ledningen i ett lopp som han senare också vann. Herta blev därmed den yngste IndyCar-segraren genom tiderna.
IndyCar-säsongen fortsätter närmast på Barber Motorsports Park i Alabama den 5-7 april.
RESULTAT (TOPP FEM)
IndyCar Classic – COTA
1: Colton Herta (USA, Harding Stein.), 60 varv
2: Josef Newgarden (USA, Penske), +2.718s
3: Ryan Hunter-Reay (USA, Andretti), +3.231s
4: Graham Rahal (USA, RLL), +8.061s
5: Sebastien Bourdais (FRA, D. Coyne), +15.402s
—
23: Felix Rosenqvist (SWE, Ganassi), +5 varv
Se fullständiga resultat
MÄSTERSKAPSTABELL (TOPP FEM)
Efter 2/17 race
1: Josef Newgarden (USA, Penske), 93 p.
2: Colton Herta (USA, Harding Stein.), 75 p.
3: Scott Dixon (NZL, Ganassi), 57 p.
4: Alexander Rossi (USA, Andretti), 53 p.
5: Graham Rahal (USA, RLL), 50 p.
—
10: Felix Rosenqvist (SWE, Ganassi), 40 p.
Se fullständig tabell