Felix Rosenqvist fick kasta in handduken under hjärtskärande omständigheter i lördagens Formel E-race i Mexico City, när han tvingades bryta i ledning från pole position.
Värnamo-sonen slog till med säsongens andra pole (och den femte totalt i Formel E-karriären) genom att toppa tidskvalet på F1-anläggningen Autódromo Hermanos Rodríguez, och konverterade sedan platsen i första startruta till en tidig ledning.
Övertaget över resten av fältet växte stadigt under inledningen av loppet, där Rosenqvist snart hade jobbat sig till ett försprång på fyra sekunder över andraplacerade engelsmannen Oliver Turvey samtidigt som han lyckades spara mer energi än sina bakomvarande konkurrenter.
Olyckan var dock framme med brutal träffsäkerhet på det 14:e av 47 varv, när svenskens Mahindra Racing-bil plötsligt stannade i utgången på start- och målrakan. Rosenqvist fick se sig passerad av hela fältet, och även om han så småningom kom igång igen dröjde det inte länge förrän problemet återupprepades – och han tvingades parkera för gott.
Teamkamraten Nick Heidfeld råkade också ut för tekniska problem och bröt även han loppet i Mexiko. Trots det stora bakslaget är Mahindra Racing fortsatt tvåa i teamsammandraget, medan Rosenqvist behåller samma position i förarmästerskapet där luckan upp till ledande Jean-Eric Vergne (femma i Mexiko) nu växer till 12 poäng.
Racet i Mexico City vanns av Daniel Abt som därmed tog sin första Formel E-seger i karriären, med Turvey som tvåa och Sébastien Buemi trea.
– En stor besvikelse naturligtvis, och en hemsk dag för oss som team, säger Felix Rosenqvist. Det är tufft att ta det här när man leder från pole och slåss om mästerskapet, men sådan är motorsporten och vi har alla sådana här dagar förr eller senare. Det var ändå tur att skadan rent poängmässigt blev mindre än den hade kunnat bli. Vi bevisade att vi var snabbast på banan idag men tyvärr hjälpte det inte den här gången.
Mahindra Racing undersöker för närvarande orsaken till problemen som drabbade Rosenqvist och Heidfeld.
– Vi vet ännu inte vad som hänt, men det verkar vara batterirelaterat i åtminstone mitt fall, fortsätter Rosenqvist. Vi tror att det är ett väldigt ovanligt problem men måste gå igenom bilen mer noggrant innan vi vet med säkerhet. Det allra viktigaste är att se om vi kan lära oss något som team och framför allt försöka se till att det inte händer igen i framtiden.
På den mer positiva änden av skalan märktes det faktum att Rosenqvist för första gången i Formel E-karriären tilldelades en så kallad FanBoost, där fansen får rösta fram tre förare som under en kort tid under loppet får tillgång till lite mer effekt.
Dessutom belönades Rosenqvist med tre viktiga mästerskapspoäng för sin pole position. Han genomförde också tävlingens allra snabbaste depåstopp, genomfört i tumultet efter de första tekniska problemen då han passade på att byta bil innan han till slut bröt för gott.
Slaget om Formel E-titeln rasar vidare om två veckor (17 mars) när mästerskapet når halvtid med Punta del Estes E-Prix i Uruguay. Banan, belägen på gatorna i den fashionabla kustorten, återvänder till Formel E-kalendern efter en säsongs frånvaro. Felix Rosenqvist kommer dit för första gången.
RESULTAT (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Race 5/12 | Mexico City E-Prix
1: Daniel Abt (GER), 47 varv
2: Oliver Turvey (GBR), +6.398s
3: Sébastien Buemi (CHE), +6.615s
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), +7.015s
5: Jean-Eric Vergne (FRA), +7.546s
—
DNF: Felix Rosenqvist (SWE)
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 5/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 81 p.
2: Felix Rosenqvist (SWE), 69 p.
3: Sam Bird (GBR), 61 p.
4: Sébastien Buemi (CHE), 52 p.
5: Nelson Piquet Jr. (BRA), 45 p.