Felix Rosenqvist tvingades bryta i sin tillfälliga comeback till elbilsmästerskapet Formel E när 2018-19 års säsong inleddes i Ad Diriyah, Saudiarabien, under lördagen.
Rosenqvist – som nästa år inleder en satsning på amerikanska IndyCar – ställde upp i Formel E-premiären som temporär ersättare för Pascal Wehrlein hos sitt forna team Mahindra Racing, men hade ingen lyckad visit i öknen utanför Riyadh där han plågades av tekniska problem i både kval och race.
Tävlingsdagen inleddes på närmast ironiskt manér när den första fria träningen helt fick strykas på grund av intensivt regn i den annars så förtorkade miljön, och när vädrets makter fortsatte i samma anda tvingades arrangörerna också senarelägga och korta ner även träning två.
Det 22 man stora startfältet hade därmed minimalt med körtid i ryggen på den helt nya (och mycket tekniska) Ad Diriyah-banan inför kvalet; som för Rosenqvists del kom att sluta med en smäll.
Smålänningen såg ut att gå mot ett varv bra nog för topp fem, men i ingången till den allra sista kurvan brast en komponent i hans Mahindra M5Electro – och Rosenqvist frontalkraschade in i barriären.
Kraschen uppmättes till hela 21G.
Rosenqvist klarade sig undan skador, men fick – utan något fullföljt representativt kvalvarv – nöja sig med 17:e plats på gridden till eftermiddagens race.
Väl där avancerade svensken snabbt till 14:e redan på det första varvet, innan han därefter körde om regerande DTM-mästaren Gary Paffett samt tidigare Formel E-mästaren Nelson Piquet Jr. och lade beslag på 12:e plats på varv sex.
Två varv senare var det dock färdigkört för Rosenqvist, som drabbades av samma mekaniska fel som under kvalet och därmed tvingades parkera – den här gången i mindre dramatisk stil – vid sidan av banan.
– Tråkigt att avsluta året så här, särskilt i mitt sista Formel E-race på sannolikt ett bra tag, men det är tyvärr sådant som händer ibland, säger Felix Rosenqvist. Det var ett bra lopp så länge det varade; vi var definitivt bland de snabbaste på banan och jag tror att topp fem hade varit fullt möjligt så som racet sedan utvecklades. Jag hade i alla fall skoj där ute på en bana som jag måste säga var väldigt kul att köra. Det har varit ännu ett imponerande event från Formel E och den här banan var en av de bästa vi haft på kalendern hittills.
Även om Rosenqvists dag i Saudiarabien alltså mest präglades av problem fick Mahindra Racing ändå med sig ett bra resultat via belgaren Jérôme d’Ambrosio, som rattade teamets andra M5Electro till tredje plats och därmed gav det indiska stallet en positiv start på Formel E:s nya era.
– Det viktigaste är att M5Electro var snabb direkt ut ur depån den här helgen, fortsätter Rosenqvist. Jag var här i första hand för att hjälpa teamet och förhoppningsvis kan problemen som drabbade mig göra skillnad för dem senare under säsongen. Jag har spenderat två år med Mahindra Racing och upplevt några av de största stunderna i min karriär här – jag önskar dem verkligen all lycka i framtiden. Jag har haft en fantastisk tid i Formel E. Det har betytt mycket för mig att komma hit och jag har definitivt blivit en bättre förare tack vare den unika utmaning som det här mästerskapet innebär.
I och med helgens tävlingar har Felix Rosenqvist avverkat samtliga sina åtaganden under 2018. 27-åringen återvänder nu hem för ett välbehövligt uppehåll över jul- och nyårshelgerna, innan uppmärksamheten alltså riktas mot karriärens nästa stora utmaning: debuten i IndyCar med regerande mästarna Chip Ganassi Racing under 2019.