Felix Rosenqvist fick trots en problemfylld dag med sig en femteplats från lördagens Formel E-race i Punta del Este, Uruguay, och är fortsatt tvåa totalt i det expansiva elbilsmästerskapet när halva säsongen nu avverkats.
Rosenqvist gästade Punta del Este för första gången i karriären, och fick – liksom flera av sina konkurrenter – känna på den snabba stadsbanans förrädiska natur när han slog emot muren på ett dittills bra kvalvarv och tvingades starta loppet från 12:e ruta.
Rosenqvist tappade initialt ett par placeringar i trängseln på det första varvet, men hittade snart tillbaka in i rytmen och började gradvis att slå sig fram genom fältet. Smålänningen avslutade den första stinten som sjua, och kom efter ett snabbt depåstopp ut på banan igen som sexa.
Dessvärre drabbades Rosenqvist med ungefär 12 varv kvar att köra av ett signalproblem, som innebar att displayen i hans Mahindra Racing-bil inte längre visade nödvändig information om bland annat mängden energi som fanns kvar i batteriet.
Rosenqvist tvingades slå av betänkligt på farten och fick också släppa jagande Jaguar-föraren Mitch Evans förbi sig.
Till slut kunde Rosenqvist och Mahindra Racing på annan väg konstatera att energinivån de facto var under kontroll, och smålänningen kunde på nytt öka farten under de sista varven.
Rosenqvist tog sig snabbt om engelsmannen Alex Lynn för femte plats, och korsade mållinjen bara ett par tiondelar bakom Evans efter att ha kört ikapp den tidigare bortflyende nya zeeländaren med över en sekund per varv på slutet.
Trots problemen tog Rosenqvist målflagg bara 4.2 sekunder efter segrande Jean-Eric Vergne, som dock i och med segern i Punta del Este nu drygar ut sin mästerskapsledning till 30 poäng.
Rosenqvist är fortsatt tvåa i tabellen, före britten Sam Bird, när sex av tolv Formel E-race har avgjorts.
– Det har varit en tuff dag för oss, men att komma härifrån med en femteplats är under omständigheterna inte fy skam, säger Felix Rosenqvist. Jag gjorde ett misstag i kvalet och slog emot muren lite grann, vilket innebar att jag fick starta långt bak, och sedan hade vi ett riktigt jobbigt problem i racet. I Formel E är man helt beroende av att informationen om energinivån är rätt, och när den plötsligt försvinner på det här sättet är man väldigt illa ute. Vi ska vara glada att det inte fick ännu större konsekvenser den här gången.
Rosenqvist tror att en pallplats hade varit möjlig att nå om det inte varit för det snöpliga problemet.
– Till slut hittade vi ett sätt att arbeta oss runt det, och jag var snabbast på banan under de sista varven, fortsätter Rosenqvist. Jag tror definitivt att vi hade varit på pallen, även från 12:e startruta, om det inte varit för det här idag. Farten i sig var väldigt bra. Vi förlorade en sannolik seger senast i Mexiko, och ett antal ytterligare poäng här idag, och vi måste se till att höja oss under den andra halvan av säsongen. Vi är fortfarande med i titelmatchen och vi kommer göra allt för att det ska förbli så.
Nästa Formel E-race körs i centrala Rom den 14 april. Felix Rosenqvist är dock tillbaka i tävlingssammanhang redan en vecka innan dess, när Super GT – Japans största racingmästerskap – har säsongspremiär på Okayama-banan den 7-8 april.
RESULTAT (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Race 6/12 | Punta del Este E-Prix
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 37 varv
2: Lucas di Grassi (BRA), +0.447s
3: Sam Bird (GBR), +2.611s
4: Mitch Evans (NZL), +4.075s
5: Felix Rosenqvist (SWE), +4.224s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 6/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 109 p.
2: Felix Rosenqvist (SWE), 79 p.
3: Sam Bird (GBR), 76 p.
4: Sébastien Buemi (CHE), 52 p.
5: Nelson Piquet Jr. (BRA), 45 p.