Felix Rosenqvist fortsatte att sätta tempot under Formel E-helgen i Berlin på söndagen, när han för andra dagen i rad var först över mållinjen – men frustrerande nog ändå gick miste om segern efter ett tidstillägg.
Rosenqvist – som tog karriärens första Formel E-seger i lördagens race i den tyska huvudstaden – visade på nytt stor klass i den stenhårda konkurrensen när tävlingarna fortsatte på söndagen, och slog till med pole position till det avslutande av helgens två lopp på Tempelhof med en eftertrycklig kvalinsats.
Rosenqvist kontrollerade sedan det 46 varv långa loppet – det längsta någonsin i Formel E:s historia med en distans på över 100 km – från start till mål, och besegrade den regerande mästaren Sébastien Buemi (SUI) i en fängslande kamp där duon snabbt lämnade resten av fältet bakom sig.
Dessvärre tilldelades Rosenqvist ett tidstillägg på 10 sekunder för en incident med teamkamraten Nick Heidfeld i samband med de obligatoriska depåstoppen, och Buemi – som tog målflagg ett par sekunder bakom svensken – fick därmed segern till skänks.
Det stora avståndet till resten av fältet innebar dock att Rosenqvist trots allt lyckades säkra andraplatsen före fjolårets mästerskapstvåa Lucas Di Grassi (BRA).
– Det är svårt att vara glad just nu, även om det säkert kommer om några timmar, säger Felix Rosenqvist. För stunden är jag mest besviken; vi vann det här racet ute på banan, men förlorade det hos domarna. Jag vet faktiskt inte exakt vad som hände i depåstoppet, men jag tycker att det var ett väldigt hårt straff och ärligt talat har jag svårt att se vad jag kunde ha gjort annorlunda. Det var en stökig situation och ett missförstånd, inte mer än så. Nu är det trots allt som det är, och det är bara att gilla läget.
Trots besvikelsen är Rosenqvist på det stora hela nöjd med helgen i Berlin – hans och Mahindra Racing-teamets bästa någonsin i Formel E. Med en seger, en pole position och en andraplats är Rosenqvist helgens främste poängplockare, och 25-åringen lämnar nu Tyskland som uppseendeväckande trea i mästerskapstabellen.
Näst bäste nykomling i sammandraget är de senaste årens stora WTCC-dominant, argentinaren José María López, på sjunde plats.
– Det är klart att det har varit en helt fantastisk helg, avslutar Rosenqvist. Vi har varit med där framme i alla pass – träning, kval och race – och det var precis den jämnheten vi ville få ett kvitto på att vi kunde leverera. Nu gjorde vi det, och resultaten kom. Vi har gjort ett nästan perfekt jobb och vi ska vara stolta över det vi presterat. Det är stort att se det här teamet växa med varje race, och jag både hoppas och tror att vi kan bibehålla den här nivån under avslutningen av säsongen.
Felix Rosenqvist reser nu direkt från Berlin till Le Mans, Frankrike, för en av årets absoluta höjdpunkter: ortens berömda 24-timmarsrace. Rosenqvist debuterar i det legendariska sportvagnsloppet, som i år körs för 85:e gången i ordningen och som äger rum kommande vecka.
Träningen inför Le Mans 24-timmars drar igång på onsdag, med Rosenqvist till start för det fransk-amerikanska DragonSpeed-teamet i en ORECA 07 Gibson LMP2.
RESULTAT (topp fem)
FIA Formula E Championship
Berlin ePrix (Race 2), Tyskland
1: Sébastien Buemi (SUI), 46 varv
2: Felix Rosenqvist (SWE), +7.195s
3: Lucas Di Grassi (BRA), +10.862s
4: Daniel Abt (GER), +13.631s
5: José María López (ARG), +20.324s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
FIA Formula E Championship
Efter 8/12 race
1: Sébastien Buemi (SUI), 157 p.
2: Lucas di Grassi (BRA), 125 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 86 p.
4: Nicolas Prost (FRA), 72 p.
5: Nick Heidfeld (GER), 63 p.