Felix Rosenqvist kämpade hårt för poängen i lördagens NTT INDYCAR SERIES-race på Indianapolis Motor Speedway, där han tvingades slå sig fram från underläge efter en tveksam kvalbestraffning.
Rosenqvist såg initialt ut att gå mot en stark helg på IMS-banans road course-version när han i den första delen av fredagens kval noterades för en tid tillräckligt bra för avancemang till det avgörande Fast 12-segmentet.
Den 29-årige smålänningen hamnade dock under domarnas lupp när han bedömdes ha kört för fort under gulflagg i samband med en snurrning av Scott Dixon, och fick se sin tid struken.
Bestraffningen, som kom trots att Rosenqvist redan avslutat sitt tidtagna varv innan gulflaggen, innebar att han istället för en potentiell fight om de främsta startleden tvingades inleda lördagens race först på 19:e plats.
– Kvalet kostade oss allt den här helgen, säger Felix Rosenqvist. Jag hade ett varv som var tillräckligt för att avancera, och så rycks det bort på det här sättet för en gulflagg efter mållinjen – och som jag saktade ner för oavsett. Det var väldigt frustrerande och svårt att förstå.
Samtidigt tog teamkollegan i Arrow McLaren SP, Pato O’Ward, hand om pole position i det avslutande kvalsegmentet.
– Pato visade vilken potential vi hade i bilen, fortsätter Rosenqvist. Han gjorde ett fantastiskt jobb, men samtidigt visade det vad vi gick miste om. Faktum är att jag var snabbare än honom i den första delen av kvalet, så jag tror att vi hade haft alla chanser att vara med och slåss om pole position.
Väl i racet klättrade Rosenqvist till slut från 19:e till 13:e plats, i ett lopp där han fick erfara både högt och lågt över den 85 varv långa distansen.
– Det var ett intressant race, berättar Felix Rosenqvist. Jag startade på använda röda (mjuka) däck, vilket jag egentligen var skeptisk till, men det visade sig bli en kanonstint och vi avancerade fem platser. Sedan satte vi på nya röda däck i det första depåstoppet, och av någon anledning var det som att köra på is. Jag vet inte varför – det kanske var något fel på den uppsättningen – men där förlorade vi väldigt mycket tid. På sista stinten fungerade det bättre igen och vi kunde ta oss upp till 13:e plats, men det var hårt slit för ganska liten belöning.
INDYCAR-fältet är tillbaka i aktion på nytt redan nästa helg, då det tredje racet på lika många veckor äger rum på Gateway-ovalen i Madison, Illinois.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 12
Big Machine Spiked Coolers Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)
1: Will Power (AUS), Penske, 85 varv
2: Romain Grosjean (FRA), Dale Coyne, +1.114s
3: Colton Herta (USA), Andretti, +2.349s
4: Alexander Rossi (USA), Andretti, +3.438s
5: Pato O’Ward (MEX), AMSP, +4.105s
—
13: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, +10.623s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 12/16 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 415 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 394 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 381 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 360 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 353 p.
—
22: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, 135 p.