Med bara en dryg vecka kvar till den efterlängtade IndyCar-premiären i St. Petersburg, Florida, är förberedelserna nu inne i sitt absoluta slutskede. Felix Rosenqvist är redo att ge sig in i hetluften som debutant i ett av världens absolut tuffaste mästerskap – och den 27-årige Chip Ganassi Racing-föraren har en positiv, men pragmatisk, känsla i kroppen.
Q: Hur skulle du summera försäsongen?
Felix Rosenqvist: Jag tycker helt ärligt att den har gått mycket bättre än jag kunde ha förväntat mig. Jag hade lite problem att komma in i körningen under mina första två tester i slutet av förra året, men efter lite justeringar i sittbrunnen samt ett väldigt välbehövligt vinteruppehåll klickade allting inför Laguna Seca-testen. Sedan dess har allting gått riktigt smidigt. Det är mycket att lära sig när det kommer till race management och så vidare, men när det gäller att köra bilen snabbt känns det väldigt bra.
LÄS: Positiva testbesked i Austin
LÄS: Felix näst snabbast på Laguna Seca
Har du identifierat några speciella styrkor eller svagheter?
Min styrka – och min svaghet – är inbromsningar. Det är där jag oftast hittar tid jämfört med andra, men samtidigt gör jag ofta flest misstag just i inbromsningar. Det är lätt hänt att jag tar i lite för hårt, låser upp, och ligger lite över gränsen. Samtidigt är det skönt att ha kunnat experimentera mycket med precis de här sakerna nu under testerna – det är något man inte alltid hinner innan det är racedags. Jag har använt testerna för att försöka hitta var gränsen går och jag känner mig betydligt säkrare idag än för två månader sedan.
I Formel E, som du tävlat i nyligen, handlade väldigt mycket om att hushålla med energi och material. Hur mycket av de lärdomarna har du kunnat överföra till IndyCar?
Mer än vad man kan tro. ”Fuel saving” (att spara bränsle) är en stor del av det strategiska spelet i IndyCar, och det är något som Ganassi och Scott (Dixon) har varit bäst på rent historiskt. I Formel E jobbar man nästan enbart med just detta, så jag är säker på att jag kommer kunna bidra med viss kunskap till teamet. Jag förväntar mig att detta kommer bli en stark sida för oss.
Vad har varit svårast att vänja sig vid?
Det är som vanligt kulturen och sättet man jobbar på. Det är alltid det svåraste att vänja sig vid när man kommer till en annan kontinent och ett nytt stort team. Att köra en bil snabbt är likadant var man än kör, och vilken bil det än är – men att lära sig jobba med folk som har en annan historia och andra rutiner tar alltid tid. Därför har jag valt att spendera mycket mer tid än jag brukar hos teamet i Indianapolis. Alla har varit väldigt välkomnande och tagit sig tid att förklara hur de jobbar, och jag har lite tur som känner många i teamet sedan innan, men det är ändå ungefär 100 nya ansikten som ska registreras. Man får ta det i en rimlig takt.
Nästa vecka är det premiär i St. Petersburg – vad tror du är realistiskt att förvänta sig?
Jag har en bra känsla inför St. Pete. Samtidigt kan det vara klokt att dämpa sina förväntningar för första racet eftersom man aldrig riktigt vet hur bilen presterar mot de andra teamen. Jag är så förberedd jag kan bli, och min körning är på topp just nu – resten visar sig på lördag nästa vecka…
HÄNG MED PÅ DEN OFFICIELLA FELIX-RESAN TILL INDY 500!