Felix Rosenqvist tog sig upp på pallen redan i sitt andra race i elbilsmästerskapet Formel E, när han slutade trea i lördagens ePrix i marockanska Marrakesh efter att ha startat loppet från pole position.
Rosenqvist, som fyllde 25 år i början av veckan, visade att farten från säsongspremiären i Hong Kong i förra månaden inte var någon tillfällighet när fältet slog läger på Circuit Moulay El Hassan i utkanten av Marrakesh för tidernas första Formel E-lopp på afrikansk mark.
Rosenqvist noterades för näst bästa tid under den fria träningen, och slog sedan till på allvar i det efterföljande tidskvalet där han levererade såväl sin egen som Mahindra Racing-teamets allra första Formel E-pole med ett varv som betvingade hela den etablerade mästerskapseliten.
Väl i eftermiddagens race gjorde Rosenqvist sedan en bra start, och behöll sin ledning fram till de obligatoriska depåstoppen. Han kom ut på banan igen som etta, men den valda strategin innebar att energiåtgången var något för hög och mot slutet av loppet fick svensken också se sig passerad av regerande mästaren Sébastien Buemi (Schweiz) samt engelsmannen Sam Bird – båda med två kompletta Formel E-säsonger i bagaget.
En tredjeplats i mål markerade ändå en stor framgång för Rosenqvist, som efter två körda deltävlingar nu avancerar till fjärde plats i det sammanlagda förarmästerskapet.
– Det känns otroligt bra att kunna vara med så här högt upp i resultatlistan redan så här tidigt på säsongen, säger Felix Rosenqvist. Att ta pole i kvalet var mer än jag hade väntat mig, och visar verkligen hur effektivt vi jobbar tillsammans för att utveckla bilen. Det känns stort att få ge teamet deras första pole i Formel E. Jag gjorde en bra start i racet, och även om det inte riktigt räckte hela vägen är jag otroligt nöjd med en pallplats i mitt andra race. Vi har en fantastisk grund att stå på inför resten av säsongen.
Rosenqvist poängterar att utgången av premiärloppet i Hong Kong i oktober, där han slog i muren och tvingades överge jakten på ett framskjutet resultat för att istället fokusera på att sätta tävlingens snabbaste varv (vilket han också gjorde), medförde en viss osäkerhet inför racet i Marrakesh.
– Jag fick aldrig köra racet i Hong Kong riktigt som det var tänkt rent strategiskt, så det var lite av ett steg in i det okända här i Marocko, avslutar Rosenqvist. Ett Formel E-race kräver en väldigt speciell och energieffektiv körstil, och det är möjligt att jag behöver utveckla den lite till. Buemi och Bird hade mer energi kvar på slutet och det fanns inget jag kunde göra för att stå emot, så nu gäller det att analysera vad vi eventuellt kunde ha gjort annorlunda. Överlag är jag förstås otroligt nöjd med den här dagen och jag vill verkligen tacka Mahindra Racing och min ingenjör för ett kanonjobb.
Rosenqvists teamkamrat, den förre F1-stjärnan Nick Heidfeld (Tyskland), slutade nia.
För Felix Rosenqvist återstår nu endast en sista tävling innan det rekordhektiska året 2016 läggs till handlingarna. Den sista sammandrabbningen blir Formel 3-VM i kinesiska Macau nästa vecka (17-20 november), dit Rosenqvist återvänder i jakten på en historisk tredje rak seger.
Formel E-säsongen 2016-17 fortsätter i Buenos Aires, Argentina, den 18 februari.
RESULTAT (topp fem)
FIA Formula E Championship
Rd. 2 | Marrakesh
1: Sébastien Buemi (SUI), 33 varv
2: Sam Bird (GBR), +2.457s
3: Felix Rosenqvist (SWE), +7.195s
4: Nicolas Prost (FRA), +11.586s
5: Lucas di Grassi (BRA), +13.771s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
FIA Formula E Championship
Efter 2/12 race
1: Sébastien Buemi (SUI), 50 p.
2: Lucas di Grassi (BRA), 28 p.
3: Nicolas Prost (FRA), 24 p.
4: Felix Rosenqvist (SWE), 19 p.
5: Sam Bird (GBR), 18 p.