Felix Rosenqvist mötte ett mörkt öde i helgens INDYCAR-race på Mid-Ohio Sports Car Course när han, från tredje plats, tvingades bryta med tekniska problem och se en uppenbar pallchans bokstavligt talat gå upp i rök.
Rosenqvist inledde söndagens race som fyra efter ännu ett starkt kval bakom ratten på sin Arrow McLaren SP-bil, och avancerade direkt upp till tredje plats med en vågad manöver på yttern om Colton Herta i första sväng.
Rosenqvist befäste sedan sin position, tätt i rygg på ledarduon Pato O’Ward och senare segraren Scott McLaughlin, under inledningen av loppet.
Dessvärre fick resan mot en potentiell pallplats ett snabbt och abrupt slut för den 30-årige svensken, när bilen plötsligt tappade effekt och Rosenqvist tvingades parkera vid sidan av banan i ett moln av rök på det nionde varvet.
– Extremt tufft, säger Felix Rosenqvist. Det såg så fantastiskt bra ut. Jag gjorde en bra start, körde om Herta, var på rätt strategi och hade inga problem att hålla tempot framme i täten. Vi får analysera vad som hände mer i detalj, men bilen bara stannade när jag gick på gas ut ur Kurva 2.
Senare under loppet tvingades även teamkollegan Pato O’Ward att bryta.
– Det var ett väldigt hårt slag för oss idag och jag är väldigt besviken, men det är inte mycket jag kan göra, fortsätter Felix Rosenqvist. Det är bara att resa sig igen. Farten blir bättre och bättre. Det svider, och det är jobbigt för hela teamet, men vi kommer tillbaka.
Nästa anhalt för NTT INDYCAR SERIES-fältet är kanadensiska Toronto, som återvänder till kalendern den 15-17 juli för första gången sedan coronapandemin.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 9
Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Mid-Ohio Sports Car Course (USA)
1: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 80 varv
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, +0.551s
3: Will Power (AUS), Penske, +3.841s
4: Rinus VeeKay (NED), ECR, +11.374s
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +12.319s
—
DNF: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, +72 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 9/17 race
1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 321 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 301 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 287 p.
4: Alex Palou (ESP), Ganassi, 286 p.
5: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren SP, 256 p.
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 208 p.