Felix Rosenqvist såg ut att vara på väg mot ett nytt toppresultat när elbilsmästerskapet Formel E vaknade till liv igen i Argentina i helgen, men föll tillbaka genom fältet efter ett långsamt depåstopp i Buenos Aires ePrix och fick nöja sig med en poäng för att ha noterat tävlingens snabbaste varv.
Rosenqvist, som tog pole position och säkrade sin första pallplats i Formel E vid den senaste deltävlingen i marockanska Marrakesh i november månad, fanns återigen med i tätdiskussionen när fältet slog läger i Buenos Aires för säsongens tredje sammandrabbning.
Trots att smålänningen aldrig tidigare kört på den krävande stadsbanan – belägen i det moderna hamnkvarteret Puerto Madero i de östra delarna av den argentinska huvudstaden – lyckades han ännu en gång snabbt hitta tillrätta bakom ratten i sin Mahindra Racing-bil.
Näst bästa tid under den fria träningen, bara en dryg tiondel bakom fjolårssegraren Sam Bird (GBR), lovade gott inför kvalet – där Rosenqvist dock efter ett stökigt varv fick nöja sig med åttonde plats på gridden inför lördagseftermiddagens race.
Väl där gjorde 25-åringen sedan en bra start, och avancerade direkt ett par placeringar. När det obligatoriska depåstoppet närmade sig fanns Rosenqvist med i en dramatisk tätstrid, och när han dessutom via effektiv energihantering lyckades sträcka ut sin stint ett varv längre än resten av toppförarna såg läget plötsligt mycket positivt ut för fältets ende svensk.
Dessvärre innebar ett elektroniskt problem att Rosenqvist förlorade runt en minut i samband med depåbesöket; chanserna till ett framskjutet resultat gick upp i rök, och siktet ställdes om mot att säkra den bonuspoäng som erbjuds den som sätter loppets snabbaste varv.
Rosenqvist lyckades med sin uppgift, precis som vid premiären i Hong Kong i oktober, och etablerade samtidigt ett nytt officiellt banrekord på den enda av Formel E-kalenderns banor som varit med sedan den allra första säsongen 2014-15.
– Inte riktigt det slutet vi ville ha på det här loppet, men överlag tar jag faktiskt ändå med mig många positiva saker härifrån, säger Felix Rosenqvist. Det var ett väldigt bra race fram till depåstoppet. Jag hade en konservativ strategi och lyckades göra en lång förstastint, och det hade betalat sig i form av en mer aggressiv avslutning där vi hade kunnat tjäna ett par placeringar. Nu blev det inte så, och efter depåstoppet var det bara snabbaste varv jag kunde satsa på. Jag fick åtminstone med mig en poäng hem för det, så det är alltid något. Tråkigt när paketet var så pass bra, men det är bara att komma igen och jag känner verkligen att vi hör hemma i toppen av det här mästerskapet nu.
Rosenqvist klassificerades som 18:e man i loppet, som vanns av schweizaren Sébastien Buemi.
Felix Rosenqvist ligger nu på femte plats i det totala förarsammandraget, två poäng bakom fjärdeplacerade före detta F1-stjärnan Jean-Eric Vergne (FRA). Han är alltjämt bäst placerade nykomling.
Nästa Formel E-race är Mexiko Citys ePrix den 1 april.
RESULTAT (topp tio)
Buenos Aires ePrix
Buenos Aires, Argentina
1: Sébastien Buemi (SUI), 37 varv
2: Jean-Eric Vergne (FRA), +2.996s
3: Lucas di Grassi (BRA), +6.921s
4: Nicolas Prost (FRA), +8.065s
5: Nelson Piquet Jr. (BRA), +9.770s
6: Loïc Duval (FRA), +35.103s
7: Daniel Abt (GER), +35.801s
8: Jérôme d’Ambrosio (BEL), +36.335s
9: Oliver Turvey (GBR), +37.111s
10: José María López (ARG), +38.206s
—
18: Felix Rosenqvist (SWE), +3 varv (snabbaste varv)
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
FIA Formula E Championship
Efter 3/12 race
1: Sébastien Buemi (SUI), 75 p.
2: Lucas di Grassi (BRA), 46 p.
3: Nicolas Prost (FRA), 36 p.
4: Jean-Eric Vergne (FRA), 22 p.
5: Felix Rosenqvist (SWE), 20 p.