Felix Rosenqvist tvingades se ytterligare ett Formel E-race rinna honom ur händerna efter en kollision med mästerskapsledande Jean-Eric Vergne i söndagens historiska E-Prix i centrala Zürich.
Rosenqvist låg tryggt på poängplats i inledningen av det första racingloppet i Schweiz på 64 år, och hade dessutom valt en strategi som öppnade upp för en offensiv avslutning.
På det 17:e varvet av 39 sattes Rosenqvist dock under press av förre Formel 1-föraren Vergne i en kamp som just då gällde åttondeplatsen. Rosenqvist valde att inte göra något större motstånd för att istället fokusera på sin egen strategi, men Vergne gjorde ändå en oväntad dykning på innern i en manöver som resulterade i kontakt de två emellan.
Medan Vergne kunde fortsätta obehindrat fick sammanstötningen en värre utgång för Rosenqvist, som slog i barriären och förlorade i storleksordningen en halv minut innan han kunde köra vidare (om än med en kraftigt skadad bil).
Rosenqvist uppsökte omedelbart depån för att byta till sin andra Mahindra Racing-bil, men missflytet fortsatte när en annan incident strax därefter innebar att resten av fältet fördelaktigt kunde göra sina stopp under gulflagg.
I mål var Rosenqvist till slut 15:e man, ett varv bakom segrande Audi-föraren Lucas di Grassi.
Rosenqvist hade startat loppet från ruta tio, men hans resultat i kvalet kompromissades av en plats i den första kvalgruppen då banans greppnivå inte var optimal. Smålänningens fart på gatorna i Zürich belystes dock av snabbaste tid på den avslutande fria träningen, samt av näst snabbaste varv i racet.
– Det var en bra dag till att börja med, med snabbaste tid på träningen i en bil som faktiskt kändes väldigt konsekvent att köra, säger Felix Rosenqvist. Det som kostade oss en hel del här var utgångsläget i kvalet; banan blev bättre mot slutet och tyvärr lottades jag i den första kvalgruppen. Vi lyckades ändå få till en hyfsad startposition, men kollisionen med JEV (Jean-Eric Vergne) satte punkt för våra chanser. Jag tycker att han hanterade situationen fel och tyvärr förstörde det mitt race. Som event har det här dock varit en fantastisk tävling. Formel E förtjänar stort beröm för det man lyckats med här i Schweiz.
I och med dagens resultat tappar Felix Rosenqvist till femte plats i Formel E-tabellen. Smålänningen har nu inte längre någon matematisk chans att vinna titeln i det elektriska formelbilsmästerskapet, som avslutas med finalen i New York den 14-15 juli. Två race ska köras under helgen i den amerikanska metropolen, som gjorde entré på kalendern under uppmärksammade former förra året – då Felix Rosenqvist tog sig upp på pallen framför Manhattans spektakulära kuliss.
Nästa race för Rosenqvists del äger dock rum redan i månadsskiftet juni/juli, då nästa deltävling för vanligtvis Japan-baserade Super GT äger rum i thailändska Buriram.
RESULTAT (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Race 10/12 | Zürich E-Prix
1: Lucas di Grassi (BRA), 39 varv
2: Sam Bird (GBR), +7.542s
3: Jérôme d’Ambrosio (BEL), +16.822s
4: André Lotterer (GER), +20.295s
5: Sébastien Buemi (CHE), +26.692s
—
15: Felix Rosenqvist (SWE), +1 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 10/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 163 p.
2: Sam Bird (GBR), 140 p.
3: Lucas di Grassi (BRA), 101 p.
4: Sébastien Buemi (CHE), 92 p.
5: Felix Rosenqvist (SWE), 86 p.