Efter en hektisk fjolårssäsong har Felix Rosenqvist inlett 2018 i ett fortsatt högt tempo. För några dagar sedan fanns han på plats i Florida, USA, för tester inför det stundande 24-timmarsloppet i Daytona, och i helgen kör smålänningen sitt första race för i år när Formel E-säsongen 2017-18 återupptas i Marrakesh, Marocko.
Rosenqvist kommer till Marrakesh, beläget vid Atlasbergens fot i nordvästra Afrika, som trea i förarsammandraget efter ett osannolikt händelseförlopp vid säsongspremiären i Hong Kong för en dryg månad sedan. 26-åringen bestraffades bort från poängplats i det första av de två race som kördes den gången, men vände sedan effektfullt på steken med pole position, en snurrning, upphämtning och seger i Race 2 en dag senare.
I helgen väntar det tredje racet för säsongen, arrangerat på Circuit International Automobile Moulay El Hassan – en hybrid mellan traditionell, permanent anläggning och temporär stadsbana. För Rosenqvists del är platsen förknippad med ljusa minnen; det var här han slog till med Formel E-karriärens allra första pole position och pallplats (trea) i blott sitt andra race i mästerskapet i slutet av 2016.
– Jag har väldigt bra minnen av Marrakesh och det blir intressant att komma tillbaka dit en andra gång, säger Felix Rosenqvist. Jag rankar fortfarande min pole position där förra säsongen som en av karriärens höjdpunkter. Jag hade inte räknat med det så pass tidigt i Formel E. Det har hänt massor under de 14 månader som passerat sedan dess, och både jag och teamet har blivit mycket mer kompletta. Vi har hittat en del saker i simulatorn den här veckan som också känns lovande. Vi får se hur det går, men jag är optimistisk.
Rosenqvist beger sig alltså till Marocko efter att ha spenderat den gångna helgen i Daytona, där det officiella testet ”Roar Before the 24” avverkats inför den stundande långloppsklassikern den 27-28 januari. Rosenqvist kommer där till start i en bil han delar med racingvännerna Lance Stroll, Daniel Juncadella och Robin Frijns; ett ekipage som bedöms ha goda chanser att slåss om totalsegern.
– Roar-testet gick helt OK, ingen större dramatik, fortsätter Rosenqvist. Det var bra erfarenhet inför racet, men just nu är jag fullt fokuserad på Formel E och Marrakesh. Jag vill vara med och slåss i toppen igen den här helgen, och det kräver alltid enormt mycket i det här mästerskapet där konkurrensen är så brutal. Nästan hela fältet har kapacitet att vinna, så det gäller att minimera misstagen en sådan här helg när vi dessutom bara kör ett race.
Formel E, som tidigare den här veckan tillkännagav svensk-schweiziska ABB som ny titelsponsor, bjuder efter en avverkad deltävling på ett tätt toppskikt i förartabellen. Britten Sam Bird (DS Virgin Racing) leder på 35 poäng, före franske Techeetah-föraren Jean-Eric Vergne på 33 och tredjeplacerade Rosenqvist på 29.
Mahindra Racing, med Felix Rosenqvist och Nick Heidfeld i förarbesättningen, anför just nu teamsammandraget.
Marrakesh E-Prix debuterade på kalendern förra säsongen och avgörs i år för andra gången. Rosenqvist innehar därmed gällande kvalrekord på banan.
Helgens race körs på lördag och sänds live på Eurosport 1.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
ABB FIA Formula E Championship
Race 3/14 | Marrakesh E-Prix (Marocko)
Lördag 13 januari
Fri träning 1: 09.00-09.45
Fri träning 2: 11.30-12.00
Kval: 13.00-14.00
Marrakesh E-Prix: 17.00 (33 varv)
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 2/14 race
1: Sam Bird (GBR), 35 p.
2: Jean-Eric Vergne (FRA), 33 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 29 p.
4: Edoardo Mortara (CHE), 24 p.
5: Mitch Evans (NZL), 15 p.
Circuit Intl. Automobile Moulay El Hassan
Längd: 2.971 km
Kurvor: 12
Banrekord, kval: 1m21.509s (F.Rosenqvist, ’16)
Banrekord, race: 1m20.599s (S.Buemi, ’16)