Säsongens tionde NTT INDYCAR SERIES-deltävling blev en händelserik historia för Felix Rosenqvist, som upplevde både högt och lågt på gatorna i Toronto med omväxlande väder, en träningskrasch, en minnesvärd kvalcomeback och ett stökigt race.
Rosenqvist gick in i helgens tävlingar i Kanada med fina minnen efter en pallplats i Toronto förra året – hans första för Arrow McLaren – men fick en betydligt krokigare väg mot målflagg den här gången.
Smålänningen fick förvisso en lovande start på den svåra stadsbanan när han noterades för tredje snabbaste tid på den första träningen, men den första smällen – bokstavligen – väntade runt hörnet.
En förhållandevis liten krasch på Träning 2 fick oanade konsekvenser när skadorna visade sig vara större än befarat, och satte igång en kamp mot klockan för att få bilen klar i tid till det efterföljande kvalet.
Arrow McLaren-mekanikerna lyckades dock, smått mirakulöst, med den svåra uppgiften; och Rosenqvist betalade omgående tillbaka när han i ömsom regn, ömsom torrt tog sig hela vägen in i Firestone Fast Six och levererade en femteplats på gridden till söndagens race.
– Att vi lyckades slå oss in i Fast Six efter kraschen på träningen säger otroligt mycket om hela Arrow McLaren-gänget, säger Felix Rosenqvist. Hela teamet, även mekanikerna från de andra två bilarna, slöt upp. Det var som en getingsvärm runt min bil i tre timmar mellan träningen och kvalet. Det var en riktig teaminsats och jag är glad att jag på mitt håll lyckades återgälda det med topp fem på gridden.
Själva loppet ägde sedan rum på en torr bana på söndagskvällen svensk tid, och bjöd på fortsatt dramatik med tre säkerhetsbilsperioder, hård racing och strategiskt bränslesparande.
Ett avgörande ögonblick i Rosenqvists race kom på varv 45 av 85 när han, i samband med en omstart, fastnade bakom en snurrande Helio Castroneves och tappade ett flertal placeringar. I ett lopp där han dessutom drogs med högt däckslitage tog Rosenqvist till slut målflagg som tia.
– Det var ett tufft race idag, med mycket däckslitage, avslutar Felix Rosenqvist. Vi hamnade på en strategi där vi var tvungna att spara mycket bränsle, men även då – när vi körde sparsamt – hade vi svårt att få däcken att hålla.
– Dessutom saknade vi lite toppfart hela helgen, och särskilt nu i racet. Det är något vi måste kolla upp och analysera. Det blev inte bättre av koaset bakom Castroneves. Med tanke på att det här var ett ganska dåligt race känns topp tio ändå OK, även om jag förstås aldrig kommer jubla över ett sådant här resultat.
NTT INDYCAR SERIES är tillbaka i dubbelt fokus redan nästa helg (21-23 juli) på Iowa Speedway-ovalen, där två race ska köras.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 10
Toronto
Streets of Toronto (Kanada)
1: Christian Lundgaard (DEN), RLL, 85 varv
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, +11.789s
3: Colton Herta (USA), Andretti, +15.059s
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +15.760s
5: Josef Newgarden (USA), Penske, +19.242s
—
10: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, +28.602s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 10/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 417 p.
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 300 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 291 p.
4: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 275 p.
5: Pato O’Ward (MEX), Arrow McLaren, 274 p.
—
12: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren, 183 p.