Felix Rosenqvist kastades mellan hopp och förtvivlan i säsongsfinalen för NTT INDYCAR SERIES på gatorna i St. Petersburg, Florida, där den svenske Chip Ganassi Racing-föraren till slut gick lottlös trots en osannolik upphämtning.
Rosenqvists chanser att slåss om segern på kalenderns enda stadsbana fick sig en rejäl törn när han tilldelades en tuff bestraffning i lördagens kval, där han låg tvåa efter det inledande segmentet men förpassades till 22:a plats på gridden för att ha blockerat spanjoren Alex Palou.
– Vår mjukvara, som tillhandahålls av INDYCAR, visade att Palou var på ett utvarv och inte på ett flygande varv, säger Felix Rosenqvist. Vi litade på den informationen och tyvärr fick vi lida för det. Det var synd, för vi hade bra fart och jag tror att vi hade kunnat slåss om pole.
Från sitt svåra utgångsläge i näst sista startled hade Rosenqvist en lång resa framför sig i jakten på ett potentiellt toppresultat i söndagens 100 varv långa final – och oddsen förbättrades inte när en sammanstötning med Santino Ferrucci forcerade ett oplanerat extra depåstopp på varv 33.
Rosenqvist återupptog loppet ett varv efter täten, klart sist, men inledde sedan en målmedveten kamp för att ta sig tillbaka upp på ledarvarvet.
En viktig omkörning på Colton Herta, i kombination med ett bra depåstopp och visst strategiskt medflyt, innebar att Rosenqvist närmast sensationellt lyckades slå sig fram hela vägen till åttonde plats när loppet närmade sig sitt slutskede.
Tyvärr uppstod kort därpå kontakt mellan Rosenqvist och bakomvarande landsmannen Marcus Ericsson, vilket orsakade nya skador på Rosenqvists bil och tvingade honom i depå för tidsödande reparationer.
Rosenqvist kom ut på banan igen, men två varv efter och klassificerades till slut på 18:e plats.
– Det här var ett race där vi hela tiden tvingades komma tillbaka från svåra lägen, fortsätter Felix Rosenqvist. Det var nästan ett mirakel att vi tog oss upp till P8 efter att ha varit varvade. Tyvärr stötte jag och Marcus ihop några varv från mål. Jag gav honom all plats jag kunde. Därefter var racet mer eller mindre över för min del.
Felix Rosenqvist avslutar NTT INDYCAR SERIES 2020 som 11:a totalt i förarmästerskapet med 306 inkörda poäng. Värnamo-sonen har under sin andra säsong i mästerskapet noterats för två snabbaste varv, samt inkasserat karriärens första seger.
Rosenqvist har varit i ledning i totalt 25 varv under säsongen.
– Den stora höjdpunkten i år var förstås segern på Road America, konstaterar Felix Rosenqvist. Utöver det tar jag också med mig en betydligt bättre känsla på framför allt ovalerna. Överlag kan jag dock inte vara nöjd med den här säsongen, men man lär sig av alla sina erfarenheter. Tack till teamet och till alla som stöttat mig under det här speciella året. Det betyder mycket.
2020 års INDYCAR-titel landar hos nyzeeländaren Scott Dixon, som därmed utropas till mästare för sjätte gången i karriären.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 14
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
1: Josef Newgarden (USA), Penske, 100 varv
2: Pato O’Ward (MEX), McLaren SP, +4.140s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +6.156s
4: Sebastien Bourdais (FRA), Foyt, +7.413s
5: Ryan Hunter-Reay (USA), Andretti, +9.752s
—
18: Felix Rosenqvist (SWE), Ganassi, +2 varv
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 14/14 race
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 537 p.
2: Josef Newgarden (USA), Penske, 521 p.
3: Colton Herta (USA), Andretti, 421 p.
4: Pato O’Ward (MEX), McLaren SP, 416 p.
5: Will Power (AUS), Penske, 396 p.
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), Ganassi, 306 p.