Felix Rosenqvist öppnade sitt poängkonto i den japanska formelbilsserien Super Formula när säsongens andra deltävling avgjordes på Okayama International Circuit i helgen – och var bara tiondelar från att ta sig upp på pallen.
Rosenqvist inledde helgen starkt när han toppade den fria träningen på lördagsmorgonen, och tog med sig en förhoppning om att kunna slåss högt upp i resultatlistan även i kvalet till det första av helgens två race.
Väl där drabbades svensken emellertid av trafik och fick nöja sig med 14:e plats på gridden till Race 1, där han sedan tog målflagg som 12:a – men återigen gav en indikation om den verkliga farten genom att notera loppets snabbaste varv.
Frustrationen slog dock till på nytt under söndagen, då Rosenqvist återigen fastnade i trafik i kvalet till Race 2. För andra dagen i rad fick Team LeMans-föraren se alla möjligheter till en framskjuten placering spolieras när han kom ikapp långsammare bilar på sina flygande varv, och utan att ha fullföljt ett enda riktigt försök återfanns Rosenqvist först i 15:e startruta när lamporna i det andra heatet slocknade.
– Vi hade en helt osannolik otur i kvalen den här helgen; jag har nog aldrig varit med om något liknande, säger Felix Rosenqvist. Vi hade fart nog för att vara med och slåss kanske till och med om pole position, så det var oerhört frustrerande. Som tur var kunde vi ändå kompensera hyfsat för det i Race 2, men frågan är vad som hade varit möjligt med ett bättre utgångsläge…
Rosenqvists framryckning i Race 2 inleddes direkt efter start, men Okayama-banans dokumenterat begränsade omkörningsmöjligheter innebar att det var först i samband med de obligatoriska depåstoppen som smålänningen på allvar kom loss.
Medan konkurrenterna gick i depå valde Rosenqvist att stanna kvar ute på banan – nu med fri luft framför sig. Snabbaste varv avlöstes med snabbaste varv när 25-åringen satte upp ett frenetiskt tempo på slitna däck, och när Rosenqvist till slut som siste man gick i depå med 12 varv kvar att köra var avancemanget ett faktum: svensken återanslöt igen som fyra.
En säkerhetsbilsperiod såg till att fältet samlades ihop under slutvarven, och försedd med fräscha däck såg läget plötsligt mycket ljust ut för Rosenqvist. Han gjorde också ett försök att passera tredjeplacerade André Lotterer (GER) efter omstarten, men den trefaldige Le Mans-vinnaren stod emot pressen och Rosenqvist tog alltså målflagg som fyra – bara sex tiondelar från pallen, och med Super Formula-karriärens första poängplats som belöning efter ett intensivt lopp.
– Det känns väldigt skönt att ha fått det här beskedet rent fartmässigt i helgen, avslutar Rosenqvist. Vi var inte så starka i premiären på Suzuka, men har verkligen lärt oss av det och Okayama har varit ett stort steg i rätt riktning. Vi var bland de absolut snabbaste här och har jobbat systematiskt för att förbättra bilen. Race 2 var ett av mina bästa lopp på länge – kanske mitt bästa hittills i år – och jag känner verkligen att vi har en bra plattform att bygga vidare på under resten av säsongen nu.
Nästa race för Felix Rosenqvist är Berlins ePrix för Formel E den 10-11 juni. Innan dess, den 4 juni, väntar dock en officiell testdag inför det stora 24-timmarsloppet i Le Mans, Frankrike, där Rosenqvist kommer att tävla i prototypklassen LMP2 senare i juni.
RESULTAT (topp fem)
Super Formula
Okayama International Circuit
Race 1
1: André Lotterer (GER), 30 varv
2: Yuhi Sekiguchi (JPN), +1.948s
3: Nick Cassidy (NZL), +7.786s
4: Kamui Kobayashi (JPN), +11.558s
5: Naoki Yamamoto (JPN), +14.919s
—
12: Felix Rosenqvist (SWE), +32.867s – snabbaste varv
Race 2
1: Yuhi Sekiguchi (JPN), 51 varv
2: Hiroaki Ishiura (JPN), +0.408s
3: André Lotterer (GER), +2.586s
4: Felix Rosenqvist (SWE), +3.252s
5: Kamui Kobayashi (JPN), +5.922s