För lite knappt ett år sedan fick Felix Rosenqvist sitt definitiva genombrott i Formel E när han körde hem karriärens första elektriska seger inte bara för egen del, utan också för sitt team Mahindra Racing, via en eftertrycklig insats i Berlins E-Prix.
På lördag återvänder den 26-årige smålänningen, numera stadigt etablerad som ett av elbilsmästerskapets absoluta toppnamn, till den tyska huvudstaden och gamla flygfältet Tempelhof för att återigen göra upp om fullpoängaren.
– Det känns faktiskt lite speciellt att komma tillbaka till Tempelhof och Berlin, säger Felix Rosenqvist. Det var en vattendelare för mig förra säsongen; det var där jag visade att jag inte bara var snabb i Formel E, utan att jag också kunde hantera allt annat som krävs för att faktiskt vinna. Det var en milstolpe i min karriär och den dagen betydde väldigt mycket för hela teamet. Det är alltid kul att komma tillbaka till en sådan plats.
Faktum är att det rent av kunde ha blivit en dubbelseger för Rosenqvist i Berlin förra säsongen, svenskens första i Formel E. Den gången kördes två race – ett på lördagen och ett på söndagen – och Rosenqvist var först över mållinjen i båda.
Tyvärr innebar en depåincident med teamkamraten Nick Heidfeld att Rosenqvist tilldelades ett tidstillägg och fick se söndagssegern retroaktivt tillfalla schweizaren Sébastien Buemi, men en första- respektive en andraplats (och en pole position) gjorde ändå helgen i Tyskland till en stor framgång.
Den här säsongen körs dock endast ett race vid Berlins E-Prix, vilket betyder fullt fokus inför lördagens sammandrabbning. Rosenqvist kommer till Tempelhof som trea i förarmästerskapet och hoppas, efter en lite tyngre dag senast i Paris där han blev åtta, kunna blanda sig i kampen om segern.
– Vi hade inte riktigt farten i Paris, men jag tror att det berodde mer på banans karaktär och det är inget som oroar mig inför Berlin, fortsätter Rosenqvist. Vi hade en fantastisk bil på Tempelhof i fjol och jag vet att vi har utvecklat paketet på alla plan sedan dess. Med tanke på hur snabba vi har varit i alla andra race den här säsongen, och hur starka vi var i Berlin förra året, ser jag ingen anledning att sikta på något annat än åtminstone pallen.
Formel E-tabellen anförs av franske Techeetah-föraren Jean-Eric Vergne med fyra race kvar att köra. Tvåa är britten Sam Bird (DS Virgin), med Rosenqvist alltså på tredje plats, jagad av de båda tidigare Formel E-mästarna Buemi (Renault) och Lucas di Grassi (Audi, Brasilien).
Felix Rosenqvist har 61 poäng upp till ledande Vergne.
Lördagens Formel E-race drar igång något senare än brukligt, med start 18.00 istället för 16.00. Anledningen är ett extra fullmatat program av kringaktiviteter, som bland annat inkluderar en uppvisningskörning i den nya generationens Formel E-bil (som tas i bruk kommande säsong) av 2016 års F1-världsmästare Nico Rosberg.
Både kvalet och racet sänds LIVE på Eurosport.
#FelixRosenqvist #FanBoost
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
ABB FIA Formula E Championship
Race 9/12 | Berlin E-Prix
Lördag 19 maj
Fri träning 1: 09.00-09.45
Fri träning 2: 11.30-12.00
Kval: 14.00-15.00
Race: 18.00
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 8/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 147 p.
2: Sam Bird (GBR), 116 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 86 p.
4: Sébastien Buemi (CHE), 70 p.
5: Lucas di Grassi (BRA), 58 p.
TEMPELHOF (baninformation)
Längd: 2.37 km
Kurvor: 10
Banrekord: 1m07.670s
Satt av: J-M. López (2017)
Fjolårsresultat, Felix: P1/P2