Felix Rosenqvist kommer att gå in i säsongsfinalen för japanska Super Formula bara fem poäng från mästerskapsledning, efter att ha slutat femma på Sportsland Sugo när årets näst sista deltävling avgjordes i helgen.
Rosenqvist, som inför helgens evenemang hade varit på pallen i de tre senaste Super Formula-racen, fick nöja sig med 12:e plats på gridden till söndagens lopp efter ett tidskval där han kompromissades av trafik – men slog sig sedan fram genom fältet med hjälp av en alternativ strategi.
Rosenqvist avancerade direkt en placering och låg 11:a efter det första av loppets 68 varv, och fortsatte sedan att klättra när ett flertal konkurrenter valde att satsa på tidiga depåstopp.
Till skillnad mot i vanliga fall var depåstopp den här helgen inte obligatoriska, men bränsleåtgången skulle ändå göra det svårt att fullfölja loppet utan ett tankstopp – vilket den övervägande majoriteten av förarna också tog fasta på. Undantagen var Rosenqvist och den tidigare F1-föraren Kamui Kobayashi, som ensamma valde att ändå försöka genomföra tävlingen utan att uppsöka depån; en vågad strategi som för Rosenqvists del dock gav god utdelning.
Rosenqvist satt förvisso fast bakom Kobayashi under hela racet, men kunde ändå precis som japanen klättra stadigt när övriga konkurrenter gick i depå – och när Kobayashi sedan körde slut på bensin på det absolut sista varvet kunde Rosenqvist slutligen korsa mållinjen som femma.
Loppet vanns av Yuhi Sekiguchi, som efter en och en halv timmes körning – och på en annan strategi – tog målflagg 11 sekunder före Rosenqvist.
– Detta var ännu ett bra race för oss, precis på den strategiska gränsen, säger Felix Rosenqvist. Jag tror att vi hade kunnat vinna det här loppet om jag inte hade tappat så mycket tid bakom Kobayashi. Vi behövde vara max 28 sekunder bakom ledarna när de gick i depå, vilket jag tror att jag hade klarat om jag fått köra i mitt eget tempo, men nu tappade vi tyvärr fyra-fem sekunder för mycket. Jag försökte ta mig förbi, men det är väldigt svårt att köra om på den här banan och dessvärre lyckades jag inte.
Rosenqvist är ändå nöjd med resultatet, som befäster hans tredjeplats i Super Formula-sammandraget och innebär att smålänningen nu är blott fem poäng bakom totalledande Hiroaki Ishiura med bara en deltävling kvar att köra.
– Jag förespråkade den här strategin ganska tidigt i helgen, och teamet var modiga som trodde på den och vågade genomföra den, fortsätter Rosenqvist. Det var verkligen ingen självklarhet, men vi behövde göra något annorlunda med tanke på vår startposition. Det är en lite bitterljuv känsla just nu; segern var som sagt inom räckhåll, men jag är ändå nöjd med det här resultatet och det är viktiga poäng i mästerskapet. Jag hade inte räknat med att slåss om titeln under min första säsong i Super Formula, men det känns spännande att vara med i kampen och jag kommer att göra allt i finalen.
Det sista slaget om Super Formula-titeln avgörs på Suzuka-banan den 20-22 oktober. Rosenqvist kommer alltså att gå in i finalen fem poäng bakom ledande Ishiura, och 4.5 efter andraplacerade GP2-mästaren Pierre Gasly. Strax bakom i tabellen skuggar också Sekiguchi, distanserad av Rosenqvist med 3.5 poäng inför vad som blir en högdramatisk upplösning.
RESULTAT (topp fem)
Super Formula | Rd. 6
Sportsland Sugo
1: Yuhi Sekiguchi (JPN), 68 varv
2: Pierre Gasly (FRA), +0.243s
3: Kazuki Nakajima (JPN), +1.174s
4: Yuji Kunimoto (JPN), +6.754s
5: Felix Rosenqvist (SWE), +11.472s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Super Formula
Efter 6/7 deltävlingar
1: Hiroaki Ishiura (JPN), 33.5 p.
2: Pierre Gasly (FRA), 33 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 28.5 p.
4: Yuhi Sekiguchi (JPN), 25 p.
5: Kazuki Nakajima (JPN), 22 p.