Fem månader efter premiären i Alabama har det blivit dags att sätta punkt för en intensiv NTT INDYCAR SERIES-säsong. Avgörandet sker på gatorna i Long Beach, Kalifornien, i helgen – och för Felix Rosenqvist handlar det om mer än att bara avsluta på topp.
Efter en tuff säsong såg Rosenqvist äntligen ut att vara på rätt väg med nytt årsbästa i Grand Prix of Portland för två veckor sedan, men medvinden mattades av på Laguna Seca förra helgen och smålänningen söker nu på nytt efter en snabb revansch.
I finalen i Long Beach, strax utanför Los Angeles, finns det förutsättningar för en sådan. Rosenqvist var blixtrande snabb på den berömda stadsbanan senast den fanns med på kalendern 2019, innan ett frustrerande misstag i kvalet förpassade honom till en blygsam startposition och ut ur en potentiell segerfight.
– Det ska bli kul att komma tillbaka till Long Beach, en stadsbana som jag verkligen tycker om, säger Felix Rosenqvist. Vi kunde tyvärr inte tävla där i fjol på grund av pandemin, men det är ett ställe som verkligen har en historisk plats i INDYCAR. Banan bjuder in till hård attack med relativt breda ingångar i många av svängarna, vilket jag lärde mig den hårda vägen 2019, och det gäller att vara väldigt proaktiv eftersom asfalten hela tiden utvecklas för varje varv i takt med att mer gummi läggs ner.
Arrangörerna i Long Beach förbereder sig just nu för att, för första gången någonsin, husera det stora INDYCAR-avgörandet. Tävlingen har normalt en position i början på säsongen, i april, men har i svallvågorna av COVID-19 den här gången inrättats som finalvärd.
En av tre förare alltjämt kvar i titelstriden inför helgens final är Pato O’Ward, Rosenqvists teamkamrat hos Arrow McLaren SP. Mexikanen ligger för tillfället tvåa i tabellen, och vann bland annat stadsloppet i Detroit tidigare i år – en seger han den gången tillägnade Rosenqvist som dagen innan kraschat svårt och återhämtade sig på sjukhus.
– Pato och jag har en väldigt bra relation, och det är klart att jag kommer hjälpa honom i helgen om jag får möjlighet, avslutar Felix Rosenqvist. Vi hade en snabb bil i Detroit, en bana som liknar Long Beach, och jag hoppas att vi kan bära med oss det hit. Jag har egentligen två mål den här helgen. För det första vill jag göra vad jag kan för teamet och Pato, och sedan vill jag verkligen avsluta med en positiv känsla kring min egen körning. Vi skulle behöva det efter Laguna Seca; en väg in i vinteruppehållet som ger hela gänget på bil #7 rätt energi.
INDYCAR-finalen i Long Beach drar igång med fri träning vid midnatt svensk tid natten mot lördag. Kvalet körs kl. 21.05 på lördag kväll och racet – som spänner över 85 varv – startar kl. 21.45 på söndag.
TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 16
Grand Prix of Long Beach
Long Beach (USA)
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 24 september
Fri träning 1: 00.00-00.45
Lördag 25 september
Fri träning 2: 18.00-18.45
Kval: 21.05-22.20
Söndag 26 september
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 21.45
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Klicka här
BANAN: Layout och historik
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 15/16 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 517 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 482 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 469 p.
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 445 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 430 p.
—
21: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, 188 p.
Se fullständig tabell