Felix Rosenqvist stod för en kraftfull upphämtning på sin väg mot andra plats i söndagens Super Formula-race på japanska Fuji Speedway, där han som förste svensk på tio år fick beträda pallen i Asiens största och mest extrema formelbilsmästerskap.
Rosenqvist, som sånär missade pallen med en fjärdeplats senast på Okayama-banan i slutet av maj, lyckades ta sig fram från tionde startruta i ett race där 25-årigen satte upp ett rasande tempo och också noterades för tävlingens snabbaste varv.
– Jag är väldigt glad över det här resultatet, säger Felix Rosenqvist. Super Formula är ett av de tuffaste mästerskapen jag har kört, och att få stå på pallen redan i mitt fjärde race här känns stort.
Rosenqvist inledde helgen med en lovande tredjeplats redan i den första fria träningen, och såg ut att ha potential för minst ett liknande resultat i det efterföljande tidskvalet ända tills en oläglig rödflagg dessvärre spolierade hans chanser och förpassade honom till en plats i mittfältet på gridden.
Från tionde startruta visade Rosenqvist dock snabbt att farten under den fria träningen inte hade varit någon tillfällighet. Medan flera av hans konkurrenter tidigt gick in för sitt obligatoriska depåstopp valde Rosenqvist att istället ligga kvar ute på banan, där han med fri luft framför sig konstant körde uppemot sekunden snabbare per varv än gruppen som var skodda med nya däck.
När Rosenqvist sedan själv gick i depå på det 36:e av loppets 55 varv hade strategin fallit väl ut: svensken återanslöt som trea, hela tio sekunder före den jagande klungan anförd av tidigare Super Formula-mästaren och flerfaldige Le Mans-segraren André Lotterer.
Tredjeplatsen förbyttes sedan mot en andra när förre Formel 1-föraren Kamui Kobayashi så småningom gjorde sitt stopp sist av alla, och Rosenqvist tog till slut målflagg som just tvåa bakom Hiroaki Ishiura med Lotterer på tredje plats.
Rosenqvist noterades för loppets snabbaste varv och avancerar i och med dagens resultat till femte plats totalt i Super Formula-tabellen, där han nu också anför rookiesammandraget. Pallplatsen är Rosenqvists första på japansk mark, och den första för smålänningens stall Team LeMans sedan F1-meriterade Narain Karthikeyan slutade trea på Okayama i fjol.
– Vi visste att vi hade bra fart redan efter den fria träningen, säger Rosenqvist. Tyvärr hade vi lite missflyt under kvalet, men vi visste att vi hade potentialen och kunde utforma vår strategi efter det. Jag valde att gå för en lång förstastint och försöka öppna upp en tillräcklig lucka till dem som gick i depå tidigt, och det lyckades. Det är grymt att kunna ge teamet deras första pallplats för säsongen; nu ska vi bygga vidare på det här, och nästa mål är rimligtvis att ta vår första seger. Det kommer definitivt inte att bli lätt, men det är en utmaning jag ser fram emot och i slutändan precis det som racing handlar om.
Felix Rosenqvist är den förste svensken sedan Björn Wirdheim 2007 att ta sig upp på pallen i Japans främsta formelbilsdivision, och den förste svensken någonsin att göra det under mästerskapets nuvarande Super Formula-era.
Rosenqvist reser nu till andra sidan jorden för att redan kommande helg (15-16 juli) delta i säsongens näst sista deltävling för Formel E i New York. Rosenqvist tog nyligen sin första seger i det tuffa elbilsmästerskapet vid Berlins ePrix.
RESULTAT (topp fem)
Super Formula | Rd. 3
Fuji Speedway, Japan
1: Hiroaki Ishiura (JPN), 55 varv
2: Felix Rosenqvist (SWE), +7.269s
3: André Lotterer (GER), +22.842s
4: Yuhi Sekiguchi (JPN), +41.786s
5: Pierre Gasly (FRA), +41.821s
TABELL (topp fem)
Super Formula
Efter 3/7 deltävlingar
1: Hiroaki Ishiura (JPN), 20.5 p.
2: André Lotterer (GER), 18 p.
3: Yuhi Sekiguchi (JPN), 15 p.
4: Kazuki Nakajima (JPN), 13 p.
5: Felix Rosenqvist (SWE), 10.5 p.