NTT INDYCAR SERIES | RD. 3&4
INFÖR: REV GROUP GRAND PRIX, ROAD AMERICA (USA)
Det är bråda tider i NTT INDYCAR SERIES just nu. Bara några dagar efter att målflaggan föll på Indianapolis Motor Speedway står nu nästa deltävling för dörren – och den här gången är det dubbelt upp för Felix Rosenqvist och hans rivaler när två stycken race ska köras på pittoreska Road America i Wisconsin.
Rosenqvist har haft en resultatmässigt tuff inledning på årets IndyCar-säsong, med en krasch när han låg tvåa i premiären i Texas och en icke-representativ 15:e plats i ett stökigt race på IMS road course i förra veckan.
Farten har dock funnits där för betydligt mer än den 19:e plats i mästerskapet där Chip Ganassi Racing-svensken för närvarande huserar, och inför REV Group Grand Prix på Road America – där fältet nu för första gången i år får tävla inför publik – är Rosenqvist fast besluten att vända blad.
– Jag är glad att vi har den här dubbelhelgen framför oss och att vi därmed får en ny chans att leverera ett bra resultat, dessutom inför publik vilket förstås är fantastiskt, säger Felix Rosenqvist. Jag gillar verkligen Road America. Det är den längsta banan på hela kalendern, över 6 km lång, och har en bra mix av kurvor. Jag tror att vi har en bra chans att vara med och slåss i toppen.
Rosenqvist slutade på sjätte plats på Road America i fjol (då endast ett race kördes på anläggningen), men på vägen dit stod Värnamo-sonen för en av sina bästa körningar under 2019. Efter ett misslyckat kval, där ingen av Ganassi-förarna lyckades slå sig in i topp tio, avancerade Rosenqvist furiöst i racet från 18:e plats på gridden.
Utgången på Road America i fjol speglar tämligen väl tendensen från inledningen av årets IndyCar-säsong, då just kvalet varit lite av en akilleshäl för Ganassi-bilarna – som sedan flugit fram i racetrim med två raka segrar för teamets femfaldige mästare Scott Dixon.
– Kvalen har inte gått som vi hade hoppats så här långt, men vi har jobbat hårt på det den senaste tiden och har en del intressanta saker på gång till den här helgen, fortsätter Felix Rosenqvist. Vi vet att vi har en väldigt effektiv bil över en racedistans, så målsättningen nu är att kombinera det med bättre fart i kvalen. I helgen har vi inte bara två race, utan också två kval, så vi kommer att kunna testa lite mer än vanligt. Det här kommer bli en väldigt intressant helg på flera plan.
REV Group Grand Prix är den första av tre tävlingshelger på årets coronareviderade IndyCar-säsong som inbegriper två stycken race.
Tävlingarna i Wisconsin inleds på lördag med ett 75 minuter långt träningspass – det enda för helgen – följt av det första kvalet och racet senare samma dag. Under söndagen går fältet rakt in i det andra tidskvalet, som formerar gridden till Race 2.
Tidsschema REV Group Grand Prix
Svensk tid
Lördag 11 juli
Fri träning: 17.00-18.15
Kvalificering 1: 20.15-20.45
Race 1 (55 varv): 23.15
Söndag 12 juli
Kvalificering 2: 16.00-16.30
Race 2 (55 varv): 18.40
Lokal tid (US Eastern)
Lördag 11 juli
Fri träning: 11:00 am-12:15 pm
Kvalificering 1: 2:15-2:45 pm
Race 1 (55 varv): 5:15 pm
Söndag 12 juli
Kvalificering 2: 10:00-10:30 am
Race 2 (55 varv): 12:40 pm
Mästerskapet Efter 2/14 race
1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 104 p.
2: Simon Pagenaud (FRA), Penske, 75 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 64 p.
4: Colton Herta (USA), Andretti, 58 p.
5: Graham Rahal (USA), RLL, 54 p.
—
19: Felix Rosenqvist (SWE), Ganassi, 25 p.
Eventinfo Road America
TYP: Traditionell bana
LÄNGD: 4.04 miles / 6.458 km
POLE 2019: Colton Herta
VINNARE 2019: Alexander Rossi
FRO 2019: 6:a
TV: V Sport Motor och Viaplay sänder kval och race LIVE
LIVE TIMING: IndyCar-appen och racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Ladda ner här