Felix Rosenqvist tog sig över ett flertal hinder på sin väg mot åtta viktiga poäng när säsongens femte Formel E-race avgjordes i Monaco under lördagen.
Rosenqvist, som bortsett från ett kartingrace för 11 år sedan aldrig hade tävlat på furstendömets berömda gator innan helgens evenemang, satte direkt upp ett högt tempo med fjärde bästa tid i morgonens fria träning – som dock slutade i barriären för smålänningens del efter närkontakt med britten Oliver Turvey.
Rosenqvist fortsatte att figurera högt upp i resultatlistan i det efterföljande tidskvalet, när han med minsta möjliga marginal – fem hundradels sekund – missade att ta sig vidare till det avslutande Super Pole-segmentet där de fem snabbaste gör upp om pole position.
Bland de förare som Rosenqvist betvingade i kvalet märktes bland andra Mahindra Racing-kollegan Nick Heidfeld (Tyskland), med en andraplats i Monacos Grand Prix för Formel 1 på sitt CV, och en sjätteplats på gridden markerade ändå ett bra utgångsläge för svensken.
Väl i racet – som kördes över 51 varv runt den tekniska stadsbanan – tog Rosenqvist sedan målflagg på samma position, efter en dramatisk upplösning där han i flera varv satte hård press på tidigare mästaren Nelson Piquet Jr. (Brasilien) och tyske Maro Engel i en kamp om fjärdeplatsen. Över mållinjen skildes trion till slut åt av bara en halv sekund, med Piquet Jr. som fyra, Engel som femma och Rosenqvist som sexa.
– Det är skönt att vara tillbaka på poängplats igen och få med sig ett hyfsat resultat från mitt första riktigt race här i Monaco, men samtidigt hade vi återigen mer potential i oss, säger Felix Rosenqvist. Det var långt ifrån någon optimal dag för min del, först med kraschen under den fria träningen och sedan ett race där det mesta faktiskt gick oss emot. Med tanke på det får vi vara nöjda med en sjätteplats, även om jag siktar på mer än så.
Rosenqvist genomförde den andra halvan av loppet utan en fungerande radio, något som kompromissade 25-åringens strategiska situation i ett mästerskap där samspelet mellan förare och team är särskilt viktigt.
– Kommunikationen med teamet är enormt viktig i Formel E och jag blev faktiskt ganska orolig när radion slutade att fungera efter mitt depåstopp, avslutar Rosenqvist. Det är via den vi håller koll på energihantering och på hur mycket av batteriet vi kan göra åt varje varv, så det var ett ganska stort handikapp. I slutändan gick det ändå bra och jag var snabbare än bilarna närmast framför, men tyvärr är det svårt att köra om på den här banan. Det var på det stora hela en bra dag för oss som team, så nu är det bara att bygga vidare på detta nästa helg!
Loppet i Monaco vanns av mästerskapsledande Sébastien Buemi (Schweiz) före Lucas Di Grassi (Brasilien), med Heidfeld som trea. Felix Rosenqvist återfinns nu som sjua i den sammanlagda poängtabellen, medan Mahindra Racing avancerar till tredje plats i teammästerskapet.
Nästa Formel E-race körs redan kommande helg, lördagen den 20 maj, i Paris.
RESULTAT (topp fem)
FIA Formula E Championship
Monaco ePrix
1: Sébastien Buemi (SUI), 51 varv
2: Lucas Di Grassi (BRA), +0.320s
3: Nick Heidfeld (GER), +13.678s
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), +19.074s
5: Maro Engel (GER), +19.518s
—
6: Felix Rosenqvist (SWE), +19.599s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
FIA Formula E Championship
Efter 5/12 race
1: Sébastien Buemi (SUI), 104 p.
2: Lucas di Grassi (BRA), 89 p.
3: Nicolas Prost (FRA), 47 p.
4: Jean-Eric Vergne (FRA), 40 p.
5: Sam Bird (GBR), 34 p.
—
7: Felix Rosenqvist (SWE), 28 p.