I helgen är det dags: klassiska Daytona 24-timmars avgörs i Florida, USA, med Felix Rosenqvist till start i tävlingens snabbaste klass i en bil han delar med tre av sina närmaste racingvänner.
Rosenqvist – som just nu anför tabellen i elbilsmästerskapet Formel E efter sin seger senast i Marrakesh för knappt två veckor sedan – tar sig an helgens uthållighetstest i Daytona som en av komponenterna i en stjärnspäckad och omskriven föraruppställning hos teamet Jackie Chan DCR JOTA.
Tillsammans med den kanadensiske F1-föraren Lance Stroll, spanjoren Daniel Juncadella och holländaren Robin Frijns hoppas Rosenqvist kunna utmana om tätpositionerna när den amerikanska sportvagnsklassikern avgörs för 56:e gången i ordningen. Kvartetten kör en ORECA-LMP2 i loppets huvudklass ”Prototype”, där man ställs mot 19 andra liknande bilar – och motståndet går inte direkt av för hackor.
Med i årets startfält finns – förutom alla de amerikanska toppnamnen – en ovanligt stark internationell närvaro; toppad av ingen mindre än tvåfaldige Formel 1-världsmästaren Fernando Alonso (som Rosenqvist nu möter för första gången i karriären). Andra världsstjärnor inkluderar Juan Pablo Montoya, Helio Castroneves, Paul di Resta och regerande DTM-mästaren René Rast.
Felix Rosenqvist är ensam svensk i årets upplaga av Daytona 24-timmars.
– Det här blir en väldigt speciell helg, så mycket vet jag redan nu, säger Felix Rosenqvist. Det är ett fantastiskt startfält och jag är väldigt glad att få göra det här med mina polare. Man får nog inte många sådana chanser i livet. Daytona är ett stort och viktigt race – det största långloppet i hela Nordamerika – och att få köra det i huvudklassen med så här meriterade teamkamrater är verkligen en stor möjlighet.
Samtliga team var på plats på Daytona International Speedway – en av USA:s mest mytomspunna racerbanor – för det officiella testet ”Roar Before the 24” i början av månaden, och Rosenqvist känner sig väl förberedd.
– Roar-testet gick som planerat och vi känner oss redo, fortsätter Rosenqvist. Det är ett extremt långt lopp, förstås, och det viktigaste är att ta det lugnt och inte stressa. Det avgörs inte förrän sista timmen, och fram till dess måste vi försöka hålla oss borta från problem. Jag har gjort några 24-timmarsrace nu och jag vet hur lite som krävs för att man ska tappa koncentrationen framåt småtimmarna. Det är en mäktig utmaning och jag hoppas att vi kan vara med och tampas om ett bra resultat.
Rosenqvist, Stroll, Juncadella och Frijns har startnummer #37. Totalt kommer 50 bilar till start, fördelade över fyra olika klasser.
Rosenqvist har ställt upp i Daytona 24-timmars en gång tidigare: 2016. Den gången fick smålänningen dock själv inte köra ett enda varv i själva racet sedan hans teamkamrater kraschat bilen i förtid.
Årets upplaga inleds med fri träning och kval i morgon torsdag. På fredag väntar sedan ytterligare ett träningspass, innan racet drar igång kl. 20.40 svensk tid på lördag. Målgång sker följaktligen 24 timmar senare.
Daytona 24-timmars streamas live på nätet på www.imsa.com och www.radiolemans.com. Regelbundna uppdateringar, bilder och kommentarer kommer att publiceras löpande på Felix Rosenqvists officiella Facebook-sida under hela loppet.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 At Daytona
(Daytona 24-timmars)
Torsdag 25 januari
Fri träning 1: 15.20-16.20
Fri träning 2: 19.40-20.40
Kval: 22.45-23.00
Fri träning 3: 00.30-02.00
Fredag 26 januari
Fri träning 4: 15.40-16.40
Lördag 27 januari
Start – Rolex 24 At Daytona: 20.40
Söndag 28 januari
Målgång – Rolex 24 At Daytona: 20.40