Felix Rosenqvist fick inte med sig några poäng från helgens Super Formula-premiär i Japan, men lämnar den stigande solens rike med en positiv känsla efter ett starkt debutrace på Suzuka-banan på söndagsmorgonen svensk tid.
Rosenqvist hade noterats för femte snabbaste tid i den inledande delen av lördagens kval när han kraschade på sitt andra set nya däck och föll tillbaka i resultatlistan, med en slutlig 15:e plats på gridden som utgångsläge i söndagens race.
Väl där kunde Rosenqvist dock avancera efter en bra inledning, trots att ett tidigt depåstopp redan i slutet av det första varvet inte riktigt fick den strategiska effekt man hoppats på.
En säkerhetsbilssituation, utlöst på det 23:e av loppets 35 varv när Rosenqvists Team LeMans-kollega Kazuya Oshima snurrade av i svåra Spoon Curve, gav sedan upphov till en spännande avslutning under tävlingens sista 15 minuter där Rosenqvist (nu 11:a) och regerande GP2-mästaren Pierre Gasly stod för en underhållande batalj om tionde plats.
Den 25-årige svensken satte hård press på sin franske konkurrent, också han en av årets nykomlingar i Super Formula, men fick trots ett par riktigt seriösa omkörningsförsök finna sig i att ta målflagg som 11:a – knappt fyra sekunder från den poänggivande åttondeplatsen. Gasly och Rosenqvist blev etta respektive tvåa bland fältets rookies.
– Vi fick en ganska tuff start på den här helgen, med problem på den fria träningen och kraschen i kvalet, men det var skönt att se att själva racet faktiskt var vårt bästa moment, säger Felix Rosenqvist. Vi hade hoppats att ett tidigt depåstopp skulle få en större effekt än det fick, men vi var snabbare än bilarna runt omkring oss och kunde ändå avancera en del. Samtidigt är det bara att konstatera att farten inte räckte till för något toppresultat, och vi har en hel del jobb framför oss till nästa race.
Rosenqvist belyser också vikten av att ha fullföljt sitt debutrace på japansk mark, i vad som näst efter Formel 1 är världens snabbaste racingserie.
– Super Formula är ett väldigt speciellt mästerskap och det var viktigt att få genomföra hela det här racet idag, avrundar smålänningen. Jag lärde mig massor, och jag har verkligen njutit av hela den här upplevelsen med så många fans på läktarna och den japanska publikens passion för motorsport. Det är häftigt att få vara en del av det, och jag ser redan fram emot nästa race.
Förre Formel 1-föraren Kazuki Nakajima (JPN), som för närvarande också leder världsmästerskapet för sportvagnsracing, vann loppet på Suzuka från pole position.
Super Formula-säsongen fortsätter närmast på Okayama-banan den 26-28 maj, men innan dess står två stycken Formel E-race på agendan för Felix Rosenqvist: Monacos ePrix den 13 maj, och Paris ePrix en vecka senare (20 maj).
RESULTAT (topp fem)
Super Formula
Suzuka Circuit
1: Kazuki Nakajima (JPN), 35 varv
2: Naoki Yamamoto (JPN), +5.086s
3: Yuji Kunimoto (JPN), +8.823s
4: Hiroaki Ishiura (JPN), +9.408s
5: André Lotterer (GER), +10.800s
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), +22.115s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Super Formula
Efter 1/7 deltävlingar
1: Kazuki Nakajima (JPN), 11 p.
2: Naoki Yamamoto (JPN), 8 p.
3: Yuji Kunimoto (JPN), 6 p.
4: Hiroaki Ishiura (JPN), 5 p.
5: André Lotterer (GER), 4 p.
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), 0 p.