
Felix Rosenqvist gör sig redo för den poängmässigt viktigaste helgen på årets INDYCAR-säsong när dubbla race nu står för dörren på Iowa Speedway.
Helgens två race, deltävling 11 och 12 i årets mästerskap, körs på lördag respektive söndag och utgör den enda dubbelhelgen på kalendern. Dubbla race betyder dubbelt så mycket action – och dubbla poäng i potten.
Det hela utspelar sig dessutom på säsongens kortaste och mest intensiva bana, den blott 1.4 km långa Iowa Speedway-ovalen som historiskt bjudit på några av INDYCAR:s mest underhållande race.
En omasfaltering i fjol har dock ändrat banans karaktär och gjort det svårare att köra om på den yttre, högre linjen. Det innebär att kvalet potentiellt blir ännu viktigare än vanligt i helgen, särskilt då gridden till båda racen ska formeras inom loppet av några sekunder i ett enda kvalpass på lördag.
Förarna kommer att göra två direkt efterföljande flygande kvalvarv, där det första sätter startuppställningen till Race 1 och det andra till Race 2.
– Banan i Iowa är den kortaste ovalen vi har, ett ganska intensivt varv, säger Felix Rosenqvist. De har asfalterat om insidan av den så det är svårt att köra i bredd numera. Det brukade vara den banan med flest omkörningar, men nu är det den där vi ser minst. Vi hade ett test där nyligen och det blir en ”high line”-träning på fredag för att lägga ner gummi på yttern, så det kan skifta igen i helgen, men sannolikt blir kvalet väldigt viktigt.
Rosenqvist går in i helgens tävlingar med två bra race i ryggen. Smålänningen tog sin egen och Meyer Shank Racings första pallplats för säsongen på Road America i slutet av juni, och följde upp med en sjätteplats på Mid-Ohio i söndags.
Med dubbla poäng på spel i Iowa hoppas Rosenqvist förstås kunna bygga vidare på det positiva flytet, inför en helg som kan komma att bli avgörande för hans chanser att nå topp fem i mästerskapet vid årets slut. Han är för närvarande sexa i tabellen, bara fyra poäng bakom femteplacerade Christian Lundgaard.
– Det är inte mycket träning i helgen, bara ett pass på fredag, så det är viktigt att ha en ganska bra bil direkt när man kommer dit, fortsätter Rosenqvist. Det är väldigt viktigt att vara på hugget på de där första delarna av helgen, in i kvalet, där man kör väldigt lite men där väldigt mycket avgörs. Väl i racen kommer man in i det och då faller det sig ganska naturligt hur stark man är.
– Det gäller att komma upp i fart snabbt och normalt är det en typ av helger jag gillar.
Båda helgens race körs över 275 varv. Lördagsheatet startar kl. 23.20 svensk tid medan söndagens race drar igång 19.20.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 11-12
INDYCAR Race Weekend
Iowa Speedway (USA)
Fredag 11 juli
Träning – high line: 21.45-22.15
Träning 1: 22.30-00.00
Lördag 12 juli
Kval: 18.00-19.00
Race 1 (275 varv): 23.20
Söndag 13 juli
Race 2 (275 varv): 19.20
TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING: Klicka här
BANAN: Klicka här