I helgen inleder Felix Rosenqvist sin andra säsong i Formel E, när 2017-18 års upplaga drar igång på gatorna i centrala Hong Kong. Beväpnad med sin nya bil, Mahindra Racing M4Electro, tar fältets ende svensk nu upp striden om den elektriska kronan i världens enda eldrivna formelbilsmästerskap – och han gör det med en uppseendeväckande debutsäsong i ryggen.
– Jag ser väldigt mycket fram emot det här, säger Felix Rosenqvist. Jag lärde mig enormt mycket förra säsongen, och jag hoppas förstås att vi ska kunna fortsätta där vi slutade i Montreal i somras. Formel E fortsätter att växa och blir bara tuffare och tuffare, men jag har en positiv känsla och ska göra mitt bästa för att ge oss en bra start.
Rosenqvist går in i den nya Formel E-säsongen – den fjärde i ordningen sedan det innovativa mästerskapet lanserades – som en av den internationella expertisens förhandsfavoriter. En tredjeplats totalt under debutsäsongen 2016-17, där smålänningen bland annat levererade Mahindra Racing-stallets allra första seger, har givit ett tydligt eko i depån.
Ribban är högt lagd, men det är även målsättningen. Mahindra Racing, med Rosenqvist och tysken Nick Heidfeld i förarkonstellationen, tar den här säsongen sikte mot den absoluta toppen – där man redan huserade under långa perioder 2016-17. Faktum är att Rosenqvist hade det allra bästa kvalsnittet av samtliga förare under förra säsongen, toppat av tre pole positions, och att 26-åringen i de avslutande sex racen tog sig upp på pallen hela fyra gånger.
Att konkurrensen blir stenhård råder det dock inga som helst tvivel om. Formel E fortsätter att attrahera ett utökat engagemang från några av världens största biltillverkare, och på förarsidan märks flera högprofilerade nytillskott den här säsongen.
Från Porsches numera nedlagda LMP1-team tar både Neel Jani och André Lotterer – båda världsmästare i sportvagnar, och båda segrare i klassiska 24-timmars på Le Mans – steget över till Formel E. Även DTM-stjärnan Edoardo Mortara (som nyligen vann VM-loppet för GT-bilar i Macau där även Rosenqvist kom till start) kliver nu in i de elektriska vattnen, liksom Formel 1-meriterade japanen Kamui Kobayashi.
Samtliga tre mästare från de första tre säsongerna, Nelson Piquet Jr., Sébastien Buemi och Lucas di Grassi, finns också fortsatt med i startlistan.
– Det är ett otroligt starkt startfält den här säsongen, fortsätter Rosenqvist. Det är kul att se hur mästerskapet fortsätter att expandera på det här sättet. Det kommer att bli extremt tufft, men jag känner mig väl förberedd och vi vet att vi kunde utmana de bästa förra säsongen. Självklart är målet att göra detsamma även den här gången, men det råder ingen tvekan om att bredden har blivit ännu vassare – och det tycker jag bara är positivt på alla plan.
För att mäta sig i konkurrensen har Mahindra Racing inför den stundande, nya säsongen jobbat hårt i utvecklingen av sitt tekniska paket. Nya bilen M4Electro har försetts med en uppdaterad drivlina där två växlar har reducerats till en, i syfte att ytterligare öka effektiviteten. De första indikationerna har varit positiva, med Rosenqvist ständigt med i toppen vid försäsongstesterna i Valencia i början av oktober.
Reglementet inför 2017-18 är i grova drag oförändrat jämfört med förra säsongen. Den enda tekniska nyheten avser det maximalt tillåtna effektuttaget under race, som höjs från 170 till 180 kW (motsvarande 240 hästkrafter). På det sportsliga planet måste en förare från och med nu sluta bland de tio främsta för att kunna tillgodoräkna sig en extra poäng för snabbaste varv.
– Reglementsmässigt är det egentligen bara en fortsättning av vad vi hade förra säsongen, med några små undantag, avslutar Rosenqvist. För oss har det handlat om att förfina vår produkt, snarare än att revolutionera den. Jag tror att de tekniska detaljerna kommer spela en större roll än tidigare – rent strategiskt har alla team lärt sig vad som fungerar vid det här laget. Alla simuleringar är gjorda och nu är det upp till oss att försöka maximera allt så bra vi bara kan.
Helgens Formel E-upptakt körs mitt i centrala Hong Kong, på samma bana där också fjolårets premiär ägde rum. Felix Rosenqvist noterades den gången för snabbaste varv redan i sitt livs första Formel E-race, och innehar därmed det gällande banrekordet (1m02.947s) mellan skyskraporna i det asiatiska affärscentrat.
Till skillnad mot förra året, då bara ett lopp kördes, bjuder helgens upplaga av Hong Kong ePrix på två race. Båda körs kl. 08.00 svensk tid på lördag respektive söndag morgon.
Formel E-säsongen 2017-18 bevakas av Eurosport, som också sänder båda premiärhelgens två heat live på Eurosport 1.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
FIA Formula E Championship
Rd. 1 | Hong Kong ePrix (Kina)
Lördag 2 december
Fri träning 1: 00.00-00.45
Fri träning 2: 02.30-03.00
Kval 1: 04.00-05.00
Hong Kong ePrix – Race 1: 08.00 (43 varv)
Söndag 3 december
Fri träning 3: 01.30-02.15
Kval 2: 04.00-05.00
Hong Kong ePrix – Race 2: 08.00 (45 varv)
Hong Kong Central Harbourfront Circuit
Längd: 1.86 km
Kurvor: 10
Längsta raksträcka: 555 meter
Banrekord: 1m02.947s (Felix Rosenqvist, 2016)