Felix Rosenqvist körde hem sin tredje raka pallplats i japanska Super Formula när han fullbordade en strategisk fullträff i söndagens race på Autopolis-banan, där han slutade tvåa efter en dramatisk segerjakt och samtidigt fortsatte att minska luckan till den sammanlagda mästerskapsledningen.
Rosenqvist tog sig utan problem vidare från det inledande Q1-segmentet av lördagens kval, och var på väg att avancera också till den avslutande Q3-delen innan han stötte på trafik mot slutet av sitt snabbaste Q2-varv och istället fick nöja sig med tionde plats på gridden till söndagens race.
Väl där lyckades smålänningen sedan utföra en anmärkningsvärd strategi, där nyckeln var ett framgångsrikt omhändertagande av däcken. Efter ett tidigt depåstopp bara ett fåtal varv in i loppet fick Rosenqvist den mjukaste av däcktillverkaren Yokohamas två gummiblandningar att hålla i närmare 50 varv, vilket skapade förutsättningar för ett kraftigt avancemang när övriga gick i depå betydligt senare.
När alla obligatoriska depåstopp var gjorda hade Rosenqvist slagit sig fram hela vägen till andra plats, distanserad endast av den franske Red Bull-junioren Pierre Gasly.
Under 15 intensiva slutvarv satte de båda upp ett högt tempo och drog ifrån resten av fältet, och när målflaggan föll hade Rosenqvist minskat avståndet till Gasly från 4.5 till bara 1.5 sekund. Den regerande GP2-mästare höll dock undan, medan Rosenqvist alltså inkasserade sin tredje raka pallplats efter de tidigare podiumbesöken i Fuji och Motegi.
– Jag är väldigt glad över den här pallplatsen, och detta var ett av de mest extrema racen i min karriär, säger Felix Rosenqvist. Vi gick för en väldigt speciell strategi som krävde en enormt försiktig hantering av däcken under i princip hela racet, men vi hade testat livslängden på den fria träningen och ansåg att det var möjligt att genomföra den här planen – även om det var på gränsen. I slutändan gick det som vi hade tänkt, och jag tror till och med att vi hade vunnit det här loppet om jag inte hade tappat några sekunder för mycket bakom en långsammare bil i mitten av racet.
Tävlingen på Autopolis markerade en stor framgång överlag för Rosenqvists stall Team LeMans, med teamkamraten Kazuya Oshima som trea.
– Det här är ett fantastiskt resultat för hela teamet, avslutar Rosenqvist. Vi har jobbat metodiskt för att hitta rätt väg framåt och verkligen utnyttjat den fria träningen till att utvärdera olika scenarier, och det har givit utslag. Vi behöver fortfarande jobba på bilen i kvaltrim, men i racen är vi bland de absolut snabbaste och jag är personligen stolt över att ha löst det här idag – det var ett av de svåraste racen jag varit med om.
Felix Rosenqvist är kvar som trea totalt i Super Formula-sammandraget, men har nu minskat avståndet till ledande Hiroaki Ishiura till bara sex poäng.
Nästa Super Formula-tävling avgörs på Sportsland Sugo om två veckor (23-24 september).
RESULTAT (topp fem)
Super Formula | Rd. 5
Autopolis
1: Pierre Gasly (FRA), 54 varv
2: Felix Rosenqvist (SWE), +1.558s
3: Kazuya Oshima (JPN), +7.638s
4: Hiroaki Ishiura (JPN), +8.555s
5: Yuji Kunimoto (JPN), +9.009s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Super Formula
Efter 5/7 deltävlingar
1: Hiroaki Ishiura (JPN), 30.5 p.
2: Pierre Gasly (FRA), 25 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 24.5 p.
4: André Lotterer (GER), 20 p.
5: Kazuki Nakajima (JPN), 16 p.