Felix Rosenqvist genomlevde ett exceptionellt händelserikt race vid helgens INDYCAR-tävlingar i GMR Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway, där Arrow McLaren SP-svensken till slut körde hem årets hittills bästa resultat i ytterst svåra förhållanden.
Loppet i Indianapolis innehöll otaliga vändningar, draman och incidenter, med Rosenqvist till slut i mål som sexa när regndimman hade lagt sig sent på lördagskvällen svensk tid.
Den 30-årige smålänningen startade loppet på samma position efter att ännu en gång ha tagit sig hela vägen till det avslutande segmentet Firestone Fast Six i kvalet – men resan mot sjätteplatsen vid målflagg var allt annat än rak för Rosenqvist, som tvingades slå sig tillbaka från ett till synes hopplöst läge.
Värnamo-föraren kastades mellan hopp och förtvivlan under loppets två timmar, och rörde sig på allt från första till sista plats i en tävling där hans 50:e NTT INDYCAR SERIES-race också sammanföll med ett av karriärens absolut mest kaotiska.
– Jag vet inte vad som hände idag, säger Felix Rosenqvist. Det var ett galet race. Vi var på fel däck, rätt däck, vi var sist, vi var först… Det hade verkligen allt. Vi gjorde ett bra kval igen, som vi brukar, men det vi verkligen ville uppnå idag var att gå i mål på minst samma position i racet. Det lyckades vi med – men det var en lång väg dit!
Rosenqvist fick en smakstart på loppet när han, i regn, omedelbart klättrade från sjätte till andra plats redan på det första varvet.
– Vi fick en perfekt start, och bilen kändes fantastisk i regnet, fortsätter Felix Rosenqvist. Dessutom lyckades jag stretcha mitt bränsle ett varv längre än de andra på den första stinten, vilket var ett skönt kvitto att få efter allt som hände senast på Barber. Det såg extremt bra ut till en början och jag är övertygad om att vi hade farten att vinna det här racet.
Rosenqvist fanns fortsatt med i den absoluta toppen, precis bakom senare segraren Colton Herta, när loppet på det 43:e varvet startades om efter en säkerhetsbilsperiod.
Dessvärre förgjordes smålänningens segerchanser i en olycklig sammanstötning med teamkamraten Pato O’Ward, som snurrade precis framför Rosenqvist i Kurva 1 direkt efter omstarten och drog med sig sin Arrow McLaren SP-kollega i fallet.
Rosenqvist tvingades i depå med trasig framvinge och återanslöt sist av alla, ett varv efter täten.
– Incidenten med Pato var väldigt olycklig, förklarar Felix Rosenqvist. Han gick in lite för hårt i Kurva 1, snurrade precis framför mig, och tyvärr hade jag ingenstans att ta vägen. Min framvinge brast och dessutom dog bilen. Vi tappade ett varv på det, men teamet tog ett riktigt bra beslut och höll mig kvar ute på banan på slicks i regnet – utan framvinge! – och det hjälpte oss tillbaka på ledarvarvet när det började torka upp.
Efter en sista säkerhetsbilsperiod, orsakad av en av alla otaliga incidenter när regnet återigen tilltog, lyckades Rosenqvist avslutningsvis kraftfullt slå sig fram hela vägen till sin slutliga sjätteplats.
– Vi gick från 18:e till sjätte plats på de sista tio varven, avrundar Felix Rosenqvist. Farten var verkligen där. Rent operativt var det ett väl genomfört race från hela gänget på bil #7 idag. Jag är stolt över hur vi hela tiden höll humöret uppe, även när det såg som mörkast ut. Det ska vi ta med oss.
Rosenqvist och NTT INDYCAR SERIES skiftar nu fokus mot säsongens stora höjdpunkt: ovalklassikern Indy 500. Träningarna inför det mytomspunna loppet – tillika världens enskilt största idrottsevenemang – drar igång redan nu till veckan. Själva loppet körs den 29 maj.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 5
GMR Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)
1: Colton Herta (USA), Andretti, 75 varv
2: Simon Pagenaud (FRA), Meyer Shank, +3.098s
3: Will Power (AUS), Penske, +7.153s
4: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, +7.819s
5: Conor Daly (USA), Ed Carpenter, +9.653s
—
6: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, +11.094s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 5/17 race
1: Will Power (AUS), Penske, 170 p.
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, 156 p.
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 152 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 140 p.
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 133 p.
—
14: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 85 p.