Felix Rosenqvist korsade mållinjen som 11:a i ett motigt Formel E-race i Berlin på lördagskvällen, men är fortfarande kvar i medaljkampen som sammanlagd trea när två deltävlingar återstår.
Rosenqvist, som tog sin allra första Formel E-seger just i Berlin för ett år sedan, fick initialt bra besked under den fria träningen på Tempelhof-banan när han noterades för näst snabbaste tid.
Det efterföljande kvalet blev sedan rekordjämnt; skillnaden mellan det snabbaste och det långsammaste varvet bland fältets 20 förare skrevs till mindre än en sekund, och Rosenqvist hade den här gången inte marginalerna på sin sida.
Den 26-årige smålänningen missade avancemang till det avslutande Super Pole-segmentet – dit de fem snabbaste i grundkvalet går vidare – med bara en hundradels marginal, men en sjätteplats på gridden utgjorde ändå ett vettigt utgångsläge inför det 45 varv långa racet.
Väl där satsade Rosenqvist direkt offensivt. Svensken gjorde en bra start, men ett försök att därefter runda fältet på utsidan i den första kurvan slog tillbaka: Rosenqvist förlorade kontrollen över sin Mahindra Racing-bil och föll istället till 15:e plats.
I mål var Rosenqvist sedan alltså till slut 11:a, en placering efter Mahindra Racing-kollegan och tyske hemmastjärnan Nick Heidfeld. Tävlingen på Tempelhof vanns av en annan lokal favorit, Audi-föraren Daniel Abt (för övrigt en av Rosenqvists rivaler från det tyska Formel 3-mästerskapet säsongen 2010).
Felix Rosenqvist, som var en av tre förare att tilldelas FanBoost i Berlin, behåller trots dagens nollpoängare sin sammanlagda tredjeplats i Formel E-tabellen.
– Det här var verkligen inte vår dag, säger Felix Rosenqvist. Träningen och kvalet var OK, men i racet var vi inte snabba. Jag valde att ta en chansning i första kurvan, men det gick inte riktigt och jag bromsade lite grann försent. Ärligt talat tror jag inte att det spelade så stor roll; vi var 45 sekunder efter i mål, så vi hade antagligen inte kunnat försvara en plats i toppen även om den manövern gått vägen. Vi måste sätta oss ner och analysera varför vi inte var snabbare. Mitt mål från och med nu blir att försvara min plats i topp tre totalt. Jag vill verkligen avsluta den här säsongen på topp, och lägga det här resultatet bakom mig så fort som möjligt.
Formel E-säsongen fortsätter närmast med en historiskt signifikativ deltävling i Zürich, Schweiz, den 10 juni. Arrangemanget tar för första gången motorsporten tillbaka till ett land där biltävlingar varit förbjudna sedan den stora Le Mans-katastrofen 1955.
Formel E-säsongen avslutas sedan i New York (USA) i juli.
RESULTAT (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Race 9/12 | Berlin E-Prix
1: Daniel Abt (GER), 45 varv
2: Lucas di Grassi (BRA), +6.758s
3: Jean-Eric Vergne (FRA), +12.894s
4: Sébastien Buemi (CHE), +17.282s
5: Oliver Turvey (GBR), +19.620s
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), +46.381s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 9/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 162 p.
2: Sam Bird (GBR), 122 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 86 p.
4: Daniel Abt (GER), 85 p.
5: Sébastien Buemi (CHE), 82 p.