Felix Rosenqvist tvingades att bryta 2013 års upplaga av världsfinalen för Formel 3 i Macau, Kina, efter att ha fallit offer för en kedjereaktion i kampen om ledningen på det första varvet.
Rosenqvist återvände till Macau ett år efter att ha kört i mål som tvåa på den utmanande stadsbanan, och blandade sig också ännu en gång i segerdiskussionen. Mücke Motorsport-chauffören toppade bland annat torsdagens inledande tidskval och körde i mål som tvåa i lördagens Kvalificeringsrace (där han också noterades för tävlingens snabbaste varv), och lade därmed beslag på en plats i första startled till söndagens avgörande finalheat. Väl där höll Rosenqvist till i den absoluta tätklungan när han efter bara några hundra meter blev påkörd från sidan, kastades in i muren och tvingades att bryta med brusten hjulupphängning.
– Så fruktansvärt tråkigt, säger Felix Rosenqvist. Just nu är jag naturligtvis oerhört besviken, men faktum är ändå att det inte fanns någonting jag kunde göra för att undvika det här. Jag låg med i klungan längst fram och plötsligt satt jag i muren; det var en klassisk Macau-incident, och den här gången drabbade den tyvärr mig. Jag kom hit för att vinna och hade också definitivt farten för att göra det, och därför känns det här förstås extra tungt. Det är i alla fall bara att gå vidare, bita ihop och komma tillbaka starkare än någonsin.
Loppet vanns till slut av engelsmannen Alex Lynn, som delade första startled med Rosenqvist i finalen. Värnamo-sonen flyger nu direkt från Macau till Spanien, där han som en del av prispaketet för sin andraplats i EM-serien FIA Formula 3 European Championship ska delta i nästa veckas officiella World Series by Renault-test på Motorland Aragón.
– Just nu känns det som sagt väldigt tungt, men överlag har den här säsongen varit fantastisk, avslutar Rosenqvist. Jag vill verkligen ta det här tillfället i akt att tacka varje enskild individ på Mücke Motorsport för några grymma år tillsammans. Vad som händer nästa säsong vet jag inte än, men vi jobbar för fullt för att få till något bra och jag ser verkligen fram emot World Series by Renault-testet redan nu till veckan. Det kommer att hjälpa mig att glömma den här helgen – eller i alla fall den här dagen!
World Series by Renault är ett av världens starkaste formelbilsmästerskap och räknas som en av de direkta inkörsportarna till Formel 1. Bilarna utvecklar drygt 530 hästkrafter.