NTT IndyCar Series
Deltävling 4 – Acura Grand Prix of Long Beach (USA)
Felix Rosenqvist blev bäste nykomling i helgens IndyCar-race på gatorna i Long Beach, Kalifornien, men lämnar ändå säsongens fjärde deltävling med känslan av en förlorad möjlighet efter en kostsam kvalkrasch.
Rosenqvist, i sitt första besök på den klassiska Long Beach-banan, var på väg mot något riktigt bra i lördagens tidskval – där han först tog sig vidare från det inledande gruppmomentet och sedan slog till med helgens dittills näst snabbaste varv i efterföljande Top 12.
Rosenqvists tid hade i sig räckt för att med marginal avancera till det avslutande Fast Six-segmentet, men i jakten på ytterligare en förbättring tappade han strax därefter kontrollen över sin Chip Ganassi Racing-bil och for ohejdat in i däckbarriären.
IndyCar-reglementet föreskriver att den förare som orsakar en rödflagg – vilket Rosenqvists avåkning gjorde – fråntas sina två snabbaste tider och chansen att gå vidare till nästa kvalmoment. För Rosenqvists del blev det därmed istället en mer blygsam 12:e plats på gridden inför söndagens race; ett betydligt tuffare utgångsläge på en bana vars karaktär i traditionell stadsbaneanda inte bjuder in till särskilt goda omkörningsmöjligheter.
– Det var ett klassiskt förarmisstag, säger Felix Rosenqvist. Det såg kanske lite dumt ut från utsidan eftersom jag precis hade satt en bra tid innan det hände, men jag vet av erfarenhet att det kan svänga otroligt fort i sådana här kval. Man kan inte ta ut någonting i förskott och det gäller att hela tiden förbättra sig varv för varv. Instruktionen från teamet var dessutom att jag skulle fortsätta ladda på. Så här i efterhand vet vi att det inte hade behövts, men där och då gjorde vi det som man måste göra om man ska vara med på den här nivån. Det är helt enkelt sådant som händer.
Väl i racet satt Rosenqvist sedan fast bakom långsammare bilar – bland annat bakom svenske Marcus Ericsson när denne skulle varvas. Rosenqvist fick efter 85 relativt odramatiska varv nöja sig med en slutlig tiondeplats vid målflagg, som han emellertid tog som bäst placerade rookie.
– Det var ett ganska statiskt race, förklarar Rosenqvist. Vi sökte möjligheter att avancera genom fältet, men fick aldrig riktigt rätt läge. Jag skulle säga att vi förlorade vårt race efter det första depåstoppet, där planen var att komma ut i ren luft och sätta några riktigt bra varv. Tyvärr hade vi inte räknat med att förlora så mycket tid bakom Marcus. I IndyCar får man jobba hårt för att komma förbi även om någon ska varvas, och det kostade oss värdefull tid den här gången. Det kändes som att alla i topp tio hade väldigt snarlik fart idag, så det var svårt att göra något mer från det utgångsläge jag hade. Vi vet att farten finns där och vi fortsätter jobba på för att omvandla den till ett bättre resultat.
Loppet i Long Beach vanns, för andra året i rad, av kaliforniske hemmaföraren Alexander Rossi.
Nästa IndyCar-deltävling äger rum på road course-varianten av Indianapolis Motor Speedway den 11 maj; en del av uppladdningen till det därefter förestående Indy 500 som avgörs på anläggningens berömda oval.
RESULTAT (TOPP FEM)
Acura Grand Prix of Long Beach
1: Alexander Rossi (USA, Andretti), 85 varv
2: Josef Newgarden (USA, Penske), +20.235s
3: Scott Dixon (NZL, Ganassi), +25.574s
4: Graham Rahal (USA, RLL), +26.458s
5: Ryan Hunter-Reay (USA, Andretti), +29.344s
—
10: Felix Rosenqvist (SWE, Ganassi), +41.324s
MÄSTERSKAPSTABELL (TOPP FEM)
Efter 4/17 race
1: Josef Newgarden (USA, Penske), 166 p.
2: Alexander Rossi (USA, Andretti), 138 p.
3: Scott Dixon (NZL, Ganassi), 133 p.
4: Takuma Sato (JPN, RLL), 116 p.
5: Ryan Hunter-Reay (USA, Andretti), 96 p.
—
12: Felix Rosenqvist (SWE, Ganassi), 80 p.