Felix Rosenqvist tog sig upp fyra placeringar och körde i mål som 14:e man i söndagskvällens Grand Prix of Portland, INDYCAR-säsongens sista race på en så kallad road course (traditionell bantyp).
Med två pallplatser på Portland International Raceway tidigare i karriären gick Rosenqvist in i helgens tävlingar med höga förhoppningar. Meyer Shank Racing-svensken fick dock spela sina kort från ett tuffare utgångsläge än planerat efter att ha slagits ut redan i en mycket jämn första omgång av lördagens kval.
Från 18:e startruta lyckades Rosenqvist sedan sakta men säkert ta sig framåt i fältet, i ett relativt odramatiskt lopp där smålänningen speglade den gängse trestoppsstrategin och alltså till slut tog målflagg på plats 14.
– 14:e plats, och det var ungefär vad jag hade i bilen idag, säger Felix Rosenqvist. Det har inte varit någon vidare helg. Vi har helt enkelt varit ganska medelmåttiga och vårt resultat i racet speglar det. Det är stenhårt i INDYCAR just nu och utan en perfekt bil är det väldigt svårt att ta sig fram. Nu är det bara ovaler kvar på kalendern, och det är en typ av bana vi varit starka på i år, så det är bara att gå vidare.
Näst ut på INDYCAR:s intensiva sensommarschema är en dubbeltävling på Milwaukee Mile-ovalen nästa helg (31 augusti-1 september), då alltså två race ska köras. Därefter återstår bara finalen på Nashville Superspeedway två veckor senare.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 14
Grand Prix of Portland
Portland International Raceway (USA)
1: Will Power (AUS), Penske, 110 varv
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, +9.826s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +23.204s
4: Colton Herta (USA), Andretti, +37.103s
5: Marcus Armstrong (NZL), Ganassi, +38.033s
—
14: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +56.760s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 14/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 484 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 430 p.
3: Colton Herta (USA), Andretti, 417 p.
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 396 p.
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 383 p.
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 265 p.