Tvåfaldige Macau Grand Prix-segraren Felix Rosenqvist kommer även i år att ställa upp i det berömda gatloppet utanför Hong Kong, men lämnar Formel 3-scenen för att den här gången istället genomföra en satsning mot VM-titeln i GT-racing.
Rosenqvist – som i kraft av två segrar och två andraplatser är den mest meriterade föraren genom tiderna i det klassiska Formel 3-loppet i Macau – tar nu steget över till GT-klassen som också ingår på programmet i den kinesiska casinometropolen.
Den 25-årige smålänningen kommer att köra en Ferrari 488 GT3 för det amerikanska teamet Scuderia Corsa, och väntas få sällskap av flera andra tidigare F3-vinnare i den ännu inte offentliggjorda slutliga startlistan.
GT-loppet i Macau går formellt under benämningen FIA GT World Cup och har sedan 2015 officiell VM-status. Det är det mest prestigefyllda GT-racet av sprintkaraktär – det vill säga utan depåstopp eller förarbyten – i världen.
– Det är knappast någon hemlighet att jag har väldigt starka känslor för Macau Grand Prix, säger Felix Rosenqvist. Det är ett av mina absoluta favoritevenemang i världen, och i år blir det extra spännande att komma dit med helt nya förutsättningar. Jag har aldrig kört någon annan bil än Formel 3 där, och jag är medveten om att det här blir en enorm utmaning. Jag kommer att möta de bästa GT-förarna på planeten, men det känns samtidigt uppfriskande att åka till Macau som lite av en underdog.
Rosenqvist – vars två F3-segrar i Macau kom 2014 och 2015 – har begränsad erfarenhet av GT-racing, med en säsong i Blancpain GT Series Sprint Cup 2016 som enda riktiga grund att stå på.
Scuderia Corsa grundades 2013 och kommer till start i Macau för första gången när årets upplaga avgörs den 16-19 november. Det Los Angeles-baserade teamet har vunnit GTD-klassen i amerikanska IMSA WeatherTech SportsCar Championship de senaste två åren, och tog också hem segern i GTE-Am-kategorin vid 24-timmarsklassikern i Le Mans 2016.
– Vi är enormt stolta att få ta oss an vår debut i Macau med en förare som Felix Rosenqvist på vår sida, säger teamchef Giacomo Mattioli. Felix resultat talar för sig själva, och han har bevisat gång på gång på gång att han hanterar vilken bil som helst. Ferrarin är ny för honom, men vi lägger ändå ribban högt. Jag tror att hans förarkapacitet och vår styrka på djupet som team ger oss väldigt goda chanser att gå för ett toppresultat.
Totalt kommer sex biltillverkare att ställa upp i VM-evenemanget i Macau nästa månad. Förutom Ferrari tar också Audi, Mercedes, Porsche, BMW och Honda plats på gridden, de flesta i flerbilssatsningar.
Ferrari har ännu aldrig vunnit GT-tävlingen i den före detta portugisiska kolonin, ej heller innan dess att officiell VM-status utropades 2015.
Bara två veckor efter loppet i Macau inleder Felix Rosenqvist sin andra säsong i elbilsserien Formel E, med premiär i samma del av världen i Hong Kong.
Rosenqvist befinner sig just nu i Japan, där han kommande helg (20-22 oktober) tar sig an säsongsfinalen för Super Formula-mästerskapet på Suzuka-banan. Rosenqvist går in i avgörandet med chans att vinna titeln redan under sin första säsong i serien.