NTT INDYCAR SERIES
DELTÄVLING 7 – DETROIT GRAND PRIX (USA)
Felix Rosenqvist kom snubblande nära säsongens första pallplats vid helgens IndyCar-dubbel i Detroit, där han fick uppleva både högt och lågt i två minst sagt händelserika race.
Rosenqvist visade prov på bra fart i sitt första besök på den ojämna och fysiska stadsbanan på Belle Isle i centrala Detroit, och kvalade in som fyra till det första racet på lördagen.
Rosenqvist fanns sedan med i diskussionen om pallen i ett krävande race, som inleddes – kraftigt försenat på grund av ett oväder – på en regnvåt bana som därefter gradvis torkade upp.
27-åringen satte under slutskedet av loppet hård press på den tidigare F1-föraren Takuma Sato i en intensiv strid om tredjeplatsen, men japanen lyckades hålla undan efter stundtals aggressiv defensiv körning och Rosenqvist fick finna sig i att ta målflagg som fyra – inte ens en halv sekund från pallen, och som ende rookie i topp tio.
Resultatet är Rosenqvists tangerat bästa så här långt under debutsäsongen i IndyCar.
– Det var ett bra race på det stora hela, men det svider lite att missa pallen med så liten marginal, säger Felix Rosenqvist. Jag tycker att vi förtjänar en pallplats snart; vi har haft så pass bra fart mer eller mindre hela säsongen. Det var ett svårt race i väldigt luriga förhållanden, så jag är glad att jag lyckades hålla bilen på banan och få med mig ett gäng värdefulla poäng.
Dessvärre hade Rosenqvist inte samma medgång när det andra racet för helgen avgjordes under söndagen. Efter att ha blivit hindrad på sitt flygande varv i förmiddagens kval fick Rosenqvist starta söndagsheatet från en alltjämt respektabel sjundeplats, men det skulle visa sig vara av mer akademisk betydelse när han redan på det första varvet drogs in i en incident där hans Ganassi-bil klämdes mellan två rivaler – och kastades upp i luften.
Rosenqvist landade på rätt köl igen och kunde otroligt nog fortsätta loppet, men nu längst bak i kön och med ett stort jobb framför sig i jakten på att återta positioner. Med fortsatt bra fart mellan Detroit-murarna kunde Rosenqvist emellertid slå sig tillbaka hela vägen upp till sjunde plats, i jakt på mer, när bara fem varv återstod av racet.
Avancemanget fick dock ett abrupt slut när smålänningen touchade i muren med vänster bakhjul i utgången av den tvära Kurva 11. Hjulupphängningen gav vika, och brast sedan helt några svängar senare. Rosenqvist kraschade in i muren och dagen var till ända, i ett kaotiskt race där teamkamraten Scott Dixon gav Chip Ganassi Racing säsongens första seger och där svenske Marcus Ericsson blev tvåa.
– Otroligt tråkigt att det skulle sluta som det gjorde, fortsätter Felix Rosenqvist. Det var nog det stökigaste racet jag har kört. Det började på sämsta tänkbara sätt med luftturen på första varvet. Bilen klarade den smällen förvånansvärt bra, men jag tappade hela fältet och sedan fick jag försöka slå mig fram igen. Det var tufft, men vi hade bra fart och kom en bra bit. Jag är förbannad på mig själv för missen jag gjorde på slutet, men jag vet att jag kommer lära mig av det. Som tur var lyckades Scott ta hem segern. Grattis också till Marcus!
Den mest intensiva delen av årets IndyCar-säsong fortsätter i oförminskad hastighet med ännu ett race redan nu på lördag (8 juni), då ovalen på Texas Motor Speedway står för underhållningen. Loppet i Texas utgör den tredje tävlingshelgen i rad för Rosenqvist och hans konkurrenter, efter Indy 500 och helgens dubbel i Detroit.
RESULTAT (TOPP FEM)
NTT IndyCar Series | Detroit Grand Prix
Race 1
1: Josef Newgarden (USA), 43 varv
2: Alexander Rossi (USA), +0.823s
3: Takuma Sato (JPN), +11.476s
4: Felix Rosenqvist (SWE), +11.883s
5: Ryan Hunter-Reay (USA), +12.226s
Race 2
1: Scott Dixon (NZL), 70 varv
2: Marcus Ericsson (SWE), +1.941s
3: Will Power (AUS), +3.657s
4: Ryan Hunter-Reay (USA), +4.523s
5: Alexander Rossi (USA), +5.187s
—
DNF: Felix Rosenqvist (SWE), +6 varv
MÄSTERSKAPSTABELL (TOPP FEM)
NTT IndyCar Series | Efter 8/17 race
1: Josef Newgarden (USA), 316 p.
2: Alexander Rossi (USA), 301 p.
3: Simon Pagenaud (FRA), 291 p.
4: Scott Dixon (NZL), 264 p.
5: Takuma Sato (JPN), 255 p.
—
11: Felix Rosenqvist (SWE), 163 p.