Felix Rosenqvist och teamkamraten Kazuya Oshima hade en motig helg i japanska Super GT på Sportsland SUGO, och fick se de mästerskapspoäng man trots allt kämpat till sig gå upp i rök genom en bestraffning efter racet.
Helgen fick en lovande start för Rosenqvist och Oshima, som noterades för femte snabbaste tid på den fria träningen. I det efterföljande kvalet var dock oturen framme; Rosenqvist tvingades avbryta sitt bästa varv på grund av rödflagg och Team LeMans-stallets Lexus LC500 parkerades först i 11:e startruta till söndagens race.
Väl i loppet, som sträckte sig över dryga 300 km, stod Rosenqvist för körningen under den första stinten. Smålänningen behöll sin position under en odramatisk inledning, och spenderade stinten i släptåg med Lexus-kollegorna Nick Cassidy och Heikki Kovalainen i ett lopp där det Toyota-ägda märket på grund av tidigare framgångar hölls tillbaka av tunga extravikter och restriktivt bränsleflöde.
Rosenqvist gick i depå förhållandevis tidigt, på varv 30 av 81, och växlade över till Oshima som snabbt lyckades ta sig förbi Hondas Koudai Tsukakoshi.
Ett dittills relativt statiskt race fick ny energi under de sista 20 varven, då Oshima först passerade de båda märkeskollegorna Yuhi Sekiguchi och Yuji Kunimoto och lade beslag på niondeplatsen, och där säkerhetsbilen senare kallades ut efter en incident längre ner i fältet.
En omstart med sex varv kvar bäddade för en dramatisk avslutning, men ordningen förblev mer eller mindre oförändrad och Oshima tog följaktligen målflagg som nia. Rosenqvist/Oshima blev därmed näst bäst bland Lexus-teamen.
Kort efteråt tilldelades Oshima dock ett tidstillägg för en sammanstötning med en varvad förare strax innan målgång. Bestraffningen innebar att Team LeMans-duon föll till 11:e plats, utanför poäng.
– Det här var en tuff helg, säger Felix Rosenqvist. SUGO är en liten och tight bana och vi drabbades ganska hårt av alla extravikter här. Bakdäcken överhettade väldigt fort. En niondeplats hade i alla fall givit oss ett par poäng, men nu tappade vi ju tyvärr den också. Jag tycker att bestraffningen var ganska hård – det var ett missförstånd mellan Kazuya och den varvade föraren – men vi respekterar domarnas beslut. Jag är säker på att vi kommer tillbaka starkare nästa gång.
Racet på SUGO vanns av 2009 års F1-världsmästare Jenson Button, som därmed tog sin första Super GT-seger, i par med Honda-kollegan Naoki Yamamoto.
Felix Rosenqvist och Kazuya Oshima ligger nu på nionde plats i Super GT-tabellen när två deltävlingar återstår. Säsongens nästa sista race körs på Autopolis-banan den 20-21 oktober.
RESULTAT (topp fem)
Super GT
Race 6/8 | Sportsland SUGO
1: N.Yamamoto (JPN)/J.Button (GBR), 81 varv
2: T.Nojiri (JPN)/T.Izawa (JPN), +0.562s
3: D.Sasaki (JPN)/J.Mardenborough (GBR), +1.350s
4: H.Mutoh (JPN)/D.Nakajima (JPN), +1.693s
5: Y.Tachikawa (JPN)/H.Ishiura (JPN), +3.304s
—
11: F.Rosenqvist (SWE)/K.Oshima (JPN), +44.424s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING(topp fem)
Super GT
Efter 6/8 race
1: N.Yamamoto (JPN)/J.Button (GBR), 61 p.
2: T.Nojiri (JPN)/T.Izawa (JPN), 49 p.
3: R.Hirakawa (JPN)/N.Cassidy (NZL), 47 p.
4: Y.Sekiguchi (JPN), 40 p.
5: K.Tsukakoshi (JPN)/T.Kogure (JPN), 40 p.
—
9: F.Rosenqvist (SWE)/K.Oshima (JPN), 34 p.