I mer än 60 år har bilracing varit förbjudet i Schweiz. Nu, för första gången sedan 1954, är sporten tillbaka i den lilla men inflytelserika alpnationen – och återkomsten blir spektakulär med ett stadslopp mitt i centrala Zürich. Återigen suddar elbilsmästerskapet Formel E ut gamla gränser, och återigen står Felix Rosenqvist på startlinjen i ett lopp av historiska proportioner.
– Det här är det mest speciella racet den här säsongen, och antagligen ett av de mest speciella jag kommer att uppleva i min karriär, säger Felix Rosenqvist. Att få vara en av 20 på gridden i det första racet i Schweiz på över 60 år är stort. Det är ett land med starka administrativa kopplingar till motorsporten och det är verkligen fantastiskt att Formel E återigen lyckas med något sådant här.
Det schweiziska racingförbudet trädde i kraft 1955. Bakgrunden var den tragiska kraschen under 24-timmarsloppet i franska Le Mans samma år, där över 80 människor miste livet i den dödligaste olyckan i motorsportens historia. Det senaste loppet på schweizisk mark ägde rum på Bremgarten-banan utanför Bern 1954.
I helgen, närmare bestämt på söndag, är det alltså Zürich – landets största stad med cirka 400 000 invånare – som bryter det 64 år långa motorstilleståndet. En 2.46 km lång bana har byggts upp specifikt för Formel E mitt på stadens mest centrala gator, med start och mål på Mythenquai precis invid Zürichsjön.
Layouten består av en blandning av 90-graderskurvor, en chikan, två raksträckor och en hårnål, som också förväntas utgöra varvets främsta omkörningsmöjlighet. Banan sveper sig fram genom bankdistriktet och utgörs av 11 kurvor.
– Banan i sig verkar inte alltför komplicerad, men man vet aldrig förrän man har sett den i verkliga livet, fortsätter Rosenqvist. Jag har förstås kört den i vår simulator i Spanien, men det är alltid svårt att bedöma hur realistiskt det faktiskt är när det gäller en helt ny bana som ingen någonsin har sett. Det blir intressant att se hur väl våra simuleringar stämmer överens med verkligheten.
Felix Rosenqvist har efter ett par lite tyngre race i Paris och Berlin tappat en del mark till Jean-Eric Vergne och Sam Bird i Formel E-tabellen, men ligger ändå fortsatt trea i mästerskapet i kraft av sina två segrar (i Hong Kong och Marrakesh) i början av säsongen.
Rosenqvist jagas närmast av Berlin-segraren Daniel Abt samt tidigare Formel E-mästaren Sébastien Buemi, som kör på hemmaplan i Schweiz den här helgen.
Zürich E-Prix är det tionde av sammanlagt tolv race under Formel E-säsongen 2017-18. Efter helgens evenemang återstår bara finalen i New York i mitten av juli, där två race körs.
#FelixRosenqvist #FanBoost
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
ABB FIA Formula E Championship
Race 10/12 | Zürich E-Prix
Söndag 10 juni
Fri träning 1: 09.00-09.45
Fri träning 2: 11.30-12.00
Kval: 14.00-15.00
Race: 18.00
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Efter 9/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 162 p.
2: Sam Bird (GBR), 122 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 86 p.
4: Daniel Abt (GER), 85 p.
5: Sébastien Buemi (CHE), 82 p.