Två gånger på de tre senaste racen har Felix Rosenqvist tvingats bryta i ledning i Formel E. Femtio viktiga poäng har vridits ur händerna på den svenske titelkandidaten – och aldrig har revanschlusten varit starkare än nu.
Pole position i Mexico City, pole position senast i Rom. Från ledarposition fick Rosenqvist smärtsamt se båda loppen förvandlas från potentiell champagnegalopp till tårar, båda gångerna på grund av ovanliga tekniska problem.
Mahindra Racing har i analysen av händelsen i Rom, där Rosenqvist tvingades parkera med brusten hjulupphängning, kunnat konstatera att orsaken till haveriet den gången var en defekt bult. Skadan gick inte att se med blotta ögat. Alla mekaniska komponenter har i efterhand granskats noggrant för att utesluta liknande problem.
– Vi hade tänkt sluta ge bort för tidiga julklappar nu, säger Felix Rosenqvist. Det mest tragiska är att det egentligen har varit saker utanför det vi rimligen själva kunnat kontrollera. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ta höjd för den typen av problem som drabbade oss i Rom. I en sport som denna kommer materialet alltid att pressas till det yttersta, och ibland håller det helt enkelt inte. Vi har haft extrem otur som drabbats i så gyllene lägen, men vi har verkligen gjort vad vi kan för att minimera risken att det sker igen.
Nu är det dags att vända blad. I helgen beger sig Formel E-fältet till Paris för säsongens åttonde deltävling, med pittoreska Circuit des Invalides som skådeplats mitt i hjärtat av den franska huvudstaden.
Rosenqvist slutade fyra på den kompakta, 1.9 km korta stadsbanan under sin debutsäsong i mästerskapet förra året, och med två segrar och tre pole positions i bagaget så långt under 2017-18 är siktet förstås högt ställt för den nuvarande mästerskapstrean.
– Vi har haft grym fart nästan överallt den här säsongen, och jag känner mig hoppfull även inför Paris, fortsätter Rosenqvist. Det är en liten och trång bana, så kvalet blir viktigt – och just det har varit min kanske största styrka i Formel E så här långt. Det är fortfarande många race kvar och målet nu blir att försöka minska luckan fram till täten, lopp för lopp.
Faktum är att Rosenqvist, trots den senaste tidens kostsamma problem, alltjämt bara är 37 poäng bakom totalledande Jean-Eric Vergne i sammandraget inför fransmannens hemmarace i helgen. Tvåan Sam Bird, som gick om Rosenqvist i mästerskapet senast i Rom, är 19 poäng före svensken.
Sammantaget återstår fortfarande 145 poäng att köra om innan säsongen når sitt slut i New York (USA) i mitten av juli.
Paris E-Prix avgörs nu på lördag den 28 april. Loppet startar kl. 16.00 och direktsänds på Eurosport. Löpande rapportering under hela tävlingsdagen sker som vanligt på Felix Rosenqvists officiella Facebook-sida.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
ABB FIA Formula E Championship
Race 8/12 | Paris E-Prix
Lördag 28 april
Fri träning 1: 08.00-08.45
Fri träning 2: 10.30-11.00
Kval: 12.00-13.00
Race: 16.00
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 7/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 119 p.
2: Sam Bird (GBR), 101 p.
3: Felix Rosenqvist (SWE), 82 p.
4: Sébastien Buemi (CHE), 60 p.
5: Daniel Abt (GER), 50 p.