Felix Rosenqvist gjorde ett omedelbart avtryck i sin debut i det konkurrenskraftiga japanska Super GT-mästerskapet när han noterade helgens snabbaste varv bland samtliga Lexus-förare och slutade bara 17 hundradelar från pallen i Okayamas 300-kilometerslopp.
Rosenqvist och teamkamraten Kazuya Oshima, som delade på körningen i Team LeMans-stallets Lexus LC 500, slutade på fjärde plats i söndagens nästan två timmar långa premiärrace, bara 5.7 sekunder från seger i ett mycket jämnt lopp.
Duon lade grunden för resultatet i lördagens tidskval, där Rosenqvist levererade ett snabbt varv på torr bana i inledande Q1 och satte tempot bland samtliga fältets Lexus-bilar. Varvet räckte för avancemang till Q2, dit bara två Lexus-bilar tog sig.
Bland de Lexus-förare som slogs ut i Q1-segmentet återfanns tidigare Super GT-mästaren och förre Formel 1-stjärnan Heikki Kovalainen, som fick se sig slagen med över sju tiondelar av debuterande Rosenqvist runt Okayama-banan.
Ett kraftigt regn inför Q2 (där Oshima så småningom placerade Team LeMans-bilen som fyra på gridden) innebar att Rosenqvists varv från Q1 stod sig som helgens snabbaste Lexus-tid.
Väl i racet tog Rosenqvist hand om den inledande stinten, och behöll sin plats i topp fem när han lämnade över bilen till Oshima ungefär halvvägs in i tävlingen. Den rutinerade japanen tog sedan bilen i mål på fjärde plats, bara några meter bakom tredjeplacerade regerande Super GT-mästarna Ryo Hirakawa/Nick Cassidy.
Rosenqvist/Oshima blev därmed näst bästa Lexus-ekipage i loppet (17 hundradelar bakom Hirakawa/Cassidy), och korsade alltså mållinjen bara 5.7 sekunder efter segrande Koudai Tsukakoshi/Takashi Kogure som anförde en dubbeltriumf för Honda strax före Jenson Button/Naoki Yamamoto.
– Jag är väldigt, väldigt nöjd med den här debuten och med vår insats som team den här helgen, säger Felix Rosenqvist. Kvalet gick över förväntan och att kunna sätta helgens bästa Lexus-tid känns faktiskt riktigt kul i det här fältet. Det enda misstaget vi gjorde var att gå ut på för högt lufttryck i racet. Vi trodde att det skulle bli svårt att få upp däcken i temperatur, men banan var varmare än vi förväntade oss. Det innebar att jag tappade fart i mitten av stinten när däcken gick av lite för snabbt.
Rosenqvist ser efter helgens resultat med tillförsikt fram emot resten av säsongen.
– Att bara vara fem-sex sekunder från seger, och några meter från pallen, i det här tidiga skedet är verkligen ett lovande tecken, avslutar Rosenqvist. Särskilt eftersom att vi inte hade ett perfekt race; det fanns som sagt lite småsaker att förbättra. Stort tack till Team LeMans och till Kazuya som hjälpt mig att komma in i det här trots begränsade förberedelser. Super GT är ett grymt häftigt mästerskap och jag ser fram emot resten av säsongen.
Nästa Super GT-lopp körs den 3-4 maj (fredagsrace) på Fuji Speedway. Felix Rosenqvist är dock tillbaka i sittbrunnen redan nu på lördag (14 april), när den andra halvan av Formel E-säsongen inleds med Roms E-Prix.
RESULTAT (topp fem)
Super GT
Race 1/8 | Okayama 300 km
1: K.Tsukakoshi (JPN)/T.Kogure (JPN), Honda, 82 varv
2: N.Yamamoto (JPN)/J.Button (GBR), Honda, +1.610s
3: R.Hirakawa (JPN)/N.Cassidy (NZL), Lexus, +5.582s
4: F.Rosenqvist (SWE)/K.Oshima (JPN), Lexus, +5.759s
5: T.Matsuda (JPN)/R.Quintarelli (ITA), Nissan, +36.990s
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 1/8 race
1: K.Tsukakoshi (JPN)/T.Kogure (JPN), Honda, 21 p.
2: N.Yamamoto (JPN)/J.Button (GBR), Honda, 15 p.
3: R.Hirakawa (JPN)/N.Cassidy (NZL), Lexus, 11 p.
4: F.Rosenqvist (SWE)/K.Oshima (JPN), Lexus, 8 p.
5: T.Matsuda (JPN)/R.Quintarelli (ITA), Nissan, 6 p.