I helgen inleder Felix Rosenqvist sin satsning på det japanska racingmästerskapet Super GT. Premiären äger rum på forna F1-banan Okayama International Circuit, och Rosenqvist – som kommer till start i en Lexus LC 500 för Team LeMans – står inför en extra utmaning som den ende föraren i fältet som aldrig kört ett race i serien.
– Det känns bra att komma igång med säsongen här i Japan, jag har väntat på det ett tag nu, säger Felix Rosenqvist. Testerna har lovat gott och jag är väldigt spänd på att se hur vi står oss i den här tuffa konkurrensen. Det blir mycket nytt för mig, men jag börjar bli van vid det nu!
Super GT är Japans främsta racingmästerskap, och bjuder således på ett genomgående mycket meriterat startfält. Högsta klassen GT500 – där Rosenqvist tävlar i par med Kazuya Oshima (depåstopp för förarbyten är obligatoriskt) – domineras av fabrikssatsningar från Toyota (Lexus), Nissan och Honda, som alla anlitat en rad vassa förare i sin jakt på mästartiteln.
Bland de förväntade toppekipagen märks de regerande Super GT-mästarna Nick Cassidy/Ryo Hirakawa (Lexus) och fjolårstvåorna Tsugio Matsuda/Ronnie Quintarelli (Nissan) – men Rosenqvist ställs också mot flera andra tunga namn.
Med på gridden finns nämligen även ett gäng tidigare Formel 1-förare: Kamui Kobayashi (Lexus), Heikki Kovalainen (Lexus), Kazuki Nakajima (Lexus) – och inte minst 2009 års världsmästare Jenson Button (Honda).
– Det är en väldigt hög nivå på startfältet och det är kul att Super GT har attraherat så många snabba förare, fortsätter Rosenqvist. Jag satt faktiskt själv på läktaren i Budapest 2008 när Kovalainen tog sin första F1-seger, och Button har man ju också följt under hela uppväxten. Det blir kul att köra mot dem, men ute på banan kommer man förstås inte tänka på det.
Både Kobayashi och Button gör också de sina första fullständiga säsonger i Super GT, men till skillnad från Rosenqvist gjorde båda två ett inhopp i deltävlingen på Suzuka-banan i fjol.
Faktum är att Rosenqvist inför helgens premiär i Okayama är den ende föraren i fältet som aldrig tidigare kört ett Super GT-race.
– Jag är den ”grönaste” föraren på gridden och dessutom missade jag några testdagar under försäsongen på grund av mina åtaganden i Formel E, men jag tycker ändå att jag fått de besked jag sökt under den korta tid jag haft i bilen, förklarar Rosenqvist. Vi får se hur det går, men Okayama bör vara en av de banorna som passar oss bäst.
Årets Super GT-säsong utgörs av totalt åtta race, som sträcker sig över olika långa distanser. Helgens premiär körs över 300 km, och fältets ende svensk har inför sin debut bildat sig en uppfattning om vad han själv tror blir nyckeln till framgång.
– Jag tror inte att man ska underskatta betydelsen av kvalet, avslutar Rosenqvist. Det är förvisso ganska långa race, men inte tillräckligt långa för att man ska ha råd att starta för långt bak. Den andra nyckeln tror jag blir att hantera all trafik. Vi kommer börja varva den långsammare klassen (GT300) ganska fort, och man kan lätt tappa fem-sex sekunder där om man inte tar för sig. Det gäller att balansera risk/reward och bryta sig förbi så fort det bara går.
Årets säsong blir den andra raka för Felix Rosenqvist på den japanska racingscenen. Avancemanget till Super GT sker efter en uppmärksammad tredjeplats i formelbilsserien Super Formula förra året.
Helgens tävlingar drar igång med fri träning och kval på lördag. Racet körs på söndag morgon svensk tid och streamas live på YouTube.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Super GT
Race 1/8 | Okayama 300 km
Lördag 7 april
Fri träning: 02.00-03.45
Kval: 08.05-09.00
Söndag 8 april
Warm-up: 06.05-06.25
Race (300 km): 07.40
STARTLISTA, SUPER GT 2018 (GT500)