Två veckor har passerat sedan Felix Rosenqvist tvingades ge upp en klar ledning och bryta med tekniska problem i Mexico Citys E-Prix. En frustrerande motgång, förstås, men när Formel E-säsongen på lördag når halvtid är Rosenqvist redo att slå tillbaka – på för honom helt ny mark i en sydamerikansk semesterresort.
Från säsongens andra pole position kunde Rosenqvist snabbt bygga upp en tidig ledning senast i Mexiko, där han samtidigt drygade ut sitt facit som den ende föraren någonsin som lett fler än hälften av de Formel E-race han kört (59 %, eller 10/17).
Ett batterifel satte dock brutalt stopp för smålänningens framfart, och Mahindra Racing-svensken fick istället för en till synes säker seger se avståndet upp till mästerskapsledande Techeetah-föraren Jean-Eric Vergne växa till 12 poäng.
– Mexiko var tufft, men jag har gått vidare nu och jag var faktiskt inte lika förkrossad som många tror, säger Felix Rosenqvist. Det var ett sådant där tillfälle när jag kände att jag verkligen gjorde allting perfekt, och man har inte många sådana dagar i karriären. Jag är min egen hårdaste kritiker, men Mexiko var en av de bästa insatserna jag har gjort. Det var bara synd att det gick som det gick.
Rosenqvist är dock i högsta grad fortsatt med i titelmatchen som tvåa totalt, och hans team Mahindra Racing har jobbat intensivt för att säkerställa att Mexiko-problemet inte återupprepas.
– Jag vill inte påstå att vi känner oss trygga, men vi har i alla fall vidtagit alla tänkbara åtgärder för att se till att det inte händer igen, fortsätter Rosenqvist. Det har varit tight med tid sedan Mexiko och mycket har gått åt till logistik mellan racen, men vi har verkligen gjort vad vi har kunnat. Jag kommer att ta mig an det här racet precis som alla andra – det är det enda man kan göra – men naturligtvis måste vi hålla ett extra öga på saker och ting.
Formel E-säsongen når nu alltså sin mittpunkt. På lördag avgörs det sjätte av säsongens 12 race; Punta del Este E-Prix i Uruguay. Den snabba stadsbanan – belägen invid stranden i den solsäkra semesterorten – ingick på Formel E-kalendern under mästerskapets två första upplagor, men fanns inte med under Rosenqvists debutsäsong 2016-17.
Punta del Estes återinträde på kalendern innebär att Rosenqvist nu ställs inför en helt ny bekantskap i ett land han aldrig tidigare besökt, och inför en stor sportslig utmaning. Inte nog med att han snabbt måste lära sig en ny bana – samtliga hans främsta titelrivaler fanns dessutom med på gridden i båda de tidigare racen i Punta del Este.
– Nyckeln den här helgen blir anpassning, avslutar Rosenqvist. Jag vet att jag saknar erfarenhet av den här banan jämfört med de andra som varit här två gånger, men jag har varit i samma situation förr och vanligtvis brukar jag komma upp i fart ganska fort. Jag gillar att utmana mig själv med nya banor. Om bilen bara är lika bra som den varit hittills den här säsongen är jag inte orolig för resten. Det är ett viktigt race, men jag känner mig avslappad. Det ska bli kul.
Bakom Vergne och Rosenqvist i tabellen jagar närmast britten Sam Bird (DS Virgin Racing), Renaults Sébastien Buemi – som vunnit båda de tidigare Formel E-loppen i Punta del Este – samt Jaguars Nelson Piquet Jr.
Lördagens race drar igång kl. 20.00 svensk tid och direktsänds som vanligt på Eurosport.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
ABB FIA Formula E Championship
Race 6/12 | Punta del Este E-Prix
Lördag 17 mars
Fri träning 1: 12.00-12.45
Fri träning 2: 14.30-15.00
Kval: 16.00-17.00
Punta del Este E-Prix: 20.00
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 5/12 race
1: Jean-Eric Vergne (FRA), 81 p.
2: Felix Rosenqvist (SWE), 69 p.
3: Sam Bird (GBR), 61 p.
4: Sébastien Buemi (CHE), 52 p.
5: Nelson Piquet Jr. (BRA), 45 p.