Felix Rosenqvist kommer fortsätta tävla på japansk mark även under säsongen 2018, men byter från formelbilsserien Super Formula till landets absolut mest prestigefyllda racingmästerskap Super GT.
Rosenqvist har förlängt sitt kontrakt med Team LeMans, som han tävlade för i Super Formula under 2017, men kommer i år istället att ingå i stallets parallella Super GT-satsning i samarbete med Lexus/Toyota.
Super GT är Japans främsta racingmästerskap, med 25-åriga anor och deltagande från premiumtillverkare som Lexus, Nissan, Honda, Ferrari och Lamborghini. Loppen körs över distanser mellan 250-800 km, där två förare delar bil och byts av vid obligatoriska depåstopp. Rosenqvist kommer att bilda par med japanske Kazuya Oshima, som för övrigt körde den andra Team LeMans-bilen i Super Formula förra året.
– Det här är ett väldigt spännande steg för mig, säger Felix Rosenqvist. Super GT är det största mästerskapet i Japan, med fulla fabrikssatsningar från alla de stora biltillverkarna. Det är extremt tuff konkurrens. Det känns bra att kunna göra det här tillsammans med Team LeMans och Kazuya; racingkulturen i Japan är speciell och på det här sättet får jag en stabilitet som jag tror kommer betyda mycket.
Bilarna som används i mästerskapet är de snabbaste av GT-specifikation i världen. Rosenqvist fick nyligen en första smak av den Lexus LC 500 han kommer att köra i mästerskapets högsta klass, GT500, under årets säsong vid ett test på Fuji Speedway.
– Jag körde bilen för första gången för några veckor sedan, och jag kan säga att jag aldrig har blivit så imponerad förut, fortsätter Rosenqvist. Det är en helt osannolik prestanda för den här typen av bil, sex-sju sekunder snabbare än DTM och bara några sekunder långsammare än Super Formula som är en av världens mest potenta formelbilar. Det var en chockartad upplevelse, faktiskt! Det här blir en stor utmaning, men jag ser mycket fram emot den.
Rosenqvist stiftade bekantskap med den unika japanska racingscenen för första gången förra året, och blev till slut trea i Super Formula-sammandraget. 26-åringen kommer precis som i fjol även den här säsongen att kombinera sitt tävlande i Japan med sina åtaganden i Formel E, där han just nu ligger tvåa totalt efter fyra körda deltävlingar.
Kalendrarna i Formel E och Super GT krockar bara vid ett tillfälle; den tredje Super GT-deltävlingen på Suzuka-banan avgörs samma helg som Berlins E-Prix (19-20 maj). Rosenqvist kommer den gången att prioritera Formel E.
Super GT-säsongen 2018 sträcker sig över åtta deltävlingar (varav Rosenqvist alltså kommer att köra sju), med premiär på Okayama den 7-8 april och final på Twin Ring Motegi den 10-11 november.
En av Rosenqvists rivaler i Super GT blir 2009 års Formel 1-världsmästare Jenson Button, som kör full säsong i Japan i år. Även förre F1-stjärnan Heikki Kovalainen, samt svenske Björn Wirdheim, återfinns sedan länge i Super GT.
Mer information: www.supergt.net.
SUPER GT – KALENDER 2018
7-8 april: Okayama
3-4 maj: Fuji Speedway
19-20 maj: Suzuka*
30 juni – 1 juli: Buriram (Thailand)
4-5 augusti: Fuji Speedway
15-16 september: SUGO
13-14 oktober: Autopolis
10-11 november: Motegi
* Felix Rosenqvist ej till start